Terug naar overzicht

Snelheid en genot bij Pinksterraces

Rob's Report

Rob's Report - Pinksterraces 2017

Oorverdovende stilte en samen door de bocht

Tekst: Rob Spierenburg
Foto's: Chris Schotanus, Essay Produkties

Tijdens de geslaagde poging van Beitske Visser om tijdens de Pinksterraces het Zandvoortse ronderecord in een elektrisch aangedreven auto te verbeteren, bleef het muisstil op de baan. Geen geknetter of gerochel bij het terugschakelen. Geen kattengejank bij het accelereren.


Foto: Essay Produkties

Het milde geluid van rollende banden over het asfalt. Meer decibellen leverde het snelle rondje (1.48.371) niet op. Ook voor Beitske was het wennen aan de oorverdovende stilte in haar rug als zij plankgas over het rechte eind denderde. Alhoewel de term ‘plank gas’ met betrekking tot e-racen de prullenbak in kan. Zolang er geen spannende alternatieve uitdrukking is bedacht, houden we het voorlopig maar op ‘vol vermogen trappen.’


Foto: Essay Produkties

Het was voor Beitske de eerste keer dat zij zich met elektrisch racen bezighield. ,,Een week voor deze recordpoging hebben we kort getest op een vliegveld. Alleen maar rechtuit. Het was voor mij vreemd vanwege het ontbreken van motorgeluid. En dan vooral op de rechte stukken. In de bochten merk je het verschil met een reguliere auto nauwelijks.’’

Visser vond het rijden in de Inmotion IM/e een leuke ervaring. ,,Al moet ik bekennen dat ik het lawaai én de geur miste die ik gewend ben.’’ Kort na het weekend werd bekend dat de snelle Beitske Visser is opgenomen in het BMW Motorsport juniorprogramma. "Hoewel ik nog niet kan melden welke auto's ik ga besturen, weet ik wel dat ze heerlijk klinken en fantastisch ruiken".


Foto: Essay Produkties

Beitske was al weer thuis toen het team studenten van de TU Eindhoven en de Fontys universiteit hun prachtig vormgegeven formulewagen voorzichtig in de vrachtwagen duwden. Liefst vijftig knappe koppen zijn bij het project betrokken. Hoewel de bolide waarin Beitske tekeer trok nog lang niet aan zijn pensioen toe is, staat alweer een nieuw project op stapel. Nog uitdagender. Nog veeleisender. De twee universiteiten gaan een elektrische auto ontwikkelen die moet gaan deelnemen aan de vermaarde 24 uren van Le Mans.

De organisatie achter de meest prestigieuze langeafstandsrace, stelt elk jaar ‘Garage 56’ beschikbaar. Aldaar mag een team neerstrijken dat een niet alledaags voertuig in de strijd brengt. Dit jaar zou een Frans team een prototype op de baan brengen waarvan de krachtbron zich voedt met bio-methanol. De mensen achter het project hebben hun inschrijving alweer ingetrokken. Geldgebrek.


Foto: Essay Produkties

De studenten van de twee Nederlandse universiteiten hopen in 2020 de fameuze Garage 56 te bevolken met een imposante elektrisch aangedreven gesloten sportwagen die vooralsnog slechts op papier bestaat. Het spannende Nederlandse project heeft voor de deelnemende studenten zeker ook iets wrangs. Want van de breinen die er zich momenteel over buigen zullen er in 2020 velen niet meer bij zijn.

Ook Chiel Kengen zal tegen die tijd zijn afgestudeerd en het stokje hebben overgegeven aan een verse student. ,,Dat is bij dit soort projecten inderdaad heel lastig. Met hart en ziel werk je dag in dag uit bijvoorbeeld aan het Le Mans 2020 concept. Als het lukt en de auto verschijnt over drie jaar aan de start, dan ben ik er niet bij. Dan werk ik ongetwijfeld ergens op een kantoor. De onvermijdelijke tragische kant van het studentenleven.’’


Foto: Essay Produkties

Ook winnaar Andras Kiraly van de tweede wedstrijd om de Conrad Mazda MX5-Cup racete jarenlang elektrisch. Niet in een vierwieler, maar thuis. In een simulator in zijn woonkamer. Hij reed vele on-line kampioenschappen. Gezeten in een heuse kuipstoel, de voeten op drukgevoelige pedalen en drie beeldschermen als uitzicht. Ongevaarlijk was het niet. Bij een stevige crash diende de ‘coureur’ het stuur direct los te laten, want hij kon zo maar zijn vingers breken.

Twee jaar geleden vond de in Nederland geboren Kiraly (zoon van een Hongaarse migrant) het tijd worden voor het echte werk en haalde zijn racelicentie. Hij kende het circuit op zijn duimpje. Hij had er immers thuis al honderden uren op stukgegooid. In dezelfde auto waarin hij de racecursus op Zandvoort tot een goed einde bracht, rijdt hij nu zijn races in de Conrad Mazda MX5-Cup. ,,Mijn baby’tje’’, zegt hij over de roadster met het nummer 14. ,,Ik ben er erg aan gehecht.’’


Foto: Essay Produkties

Onder het motto ‘samen door de bocht’ vochten de 43 Mazda’s een boeiende maar faire strijd uit. Andras Kiraly (30) was na twaalf ronden het snelste. Won hij met een straatlengte voorsprong? Nou, nee. Nummer twee Marcel Dekker volgde op tweeëntachtig honderdste van een seconde. Dat is niet eens tijd genoeg om ‘shit!’ te zeggen.


Foto: Essay Produkties

Ver achter Kiraly en Dekker vloog Karin de Milde over de finish. Ze deed haar achternaam eer aan, want de Haarlemse maakte het niemand lastig. ,,Omdat we dinsdag allemaal weer moeten werken'', aldus de vrouw (de enige in het veld) waarvan iedereen blij is dat zij niet ‘De Wilde’ heet.


Foto: Essay Produkties

Gaston Starreveld reed ook mee. De man die heel televisiekijkend Nederland kent van zijn welgemeend ‘Goeoeoedenavond!’, alvorens hij vele winnaars in de postcodeloterij blij maakt. Hij rolde als 36ste over de eindstreep. Een slordige 76 seconden na de winnaar. Maar goeoeoedemorgen wat had-ie genoten!


Foto: Essay Produkties

Sponsors