Terug naar overzicht

Terugblik op ADAC GT Masters

Rob's Report

In de wandelgangen en face to face

Tekst: Rob Spierenburg
Foto's: Chris Schotanus, Essay Produkties

Vanzelfsprekend beschikt ook het circuit van Zandvoort over wandelgangen waar aan zekerheid grenzende waarschijnlijke verhalen worden verteld. Ook tijdens de ADAC GT Masters kon het nodige interessants worden opgetekend.

Zo kan Volvo binnenkort een telefoontje verwachten van hun succesvolle WTCC-rijder Nicky Catsburg. Daarin zal hij de Zweedse autobouwer toestemming vragen om het restant van het ADAC-seizoen in een BMW M6 van team Schnitzer te mogen afmaken. Aangezien de twee raceseries niet in elkaars vaarwater zitten, zal ongetwijfeld een fiat van Volvo volgen.

De geruchtenstroom rond Renger van der Zande, die tijdens het ADAC GT Masters weekend in actie kwam met een Corvette, is nog ietsje interessanter. In de Amerikaanse raceserie IMSA Weather Tech SportsCar Championship kampt Renger al een seizoen lang met een door Riley gebouwde onwillige LMP2 bolide. De gelijkgeschakelde LMP2’s (alle met een Gibson krachtbron) worden gebouwd door Oreca, Ligier, Dallara, Alpine en Riley.

Ook tijdens de 24 uur van Le Mans kwam de LMP2 van Riley er niet aan te pas. Jeroen Bleekemolen kon daardoor net als vorig jaar geen enkele rol van betekenis spelen. De Amerikaanse ontwerpers lieten dus een barrel van hun tekentafel glijden en betalen daar momenteel een hoge prijs voor. Terwijl Riley hun LMP2 via goede resultaten in de etalage wilde zetten, lijkt de bolide door de achterdeur te verdwijnen.

Renger van der Zande en co-rijder Marc Goossens komen namens hun team Visit Florida Racing in het eerste weekend van augustus weer in actie in de WTSC serie als de race op Road America in Wisconsin op het programma staat. Niet in een Riley LMP2, maar in een exemplaar van Ligier. Van autobouwer veranderen tijdens een seizoen. Een grotere vernedering is voor Riley nauwelijks denkbaar.

Over Indy Dontje wordt in de wandelgangen niet gesproken. Vanwege het simpele feit dat de carrière van de 24-jarige coureur zich in uitermate rustig en kristalhelder vaarwater bevindt. Na het wisselend succesvol verlopen ADAC GT Masters-weekend zit Dontje gewoon weer achter zijn bureau in het kantoor van Rijvaardigheidscentrum Lelystad dat hij runt sinds 2016.

,,Eigenlijk heel grappig’’, zegt Indy over de wereld van verschil tussen zijn leven als coureur en dat van ondernemer. ,,Het is voor mij de perfecte combinatie. Daarbij gaat karten (Dontje zwaait sinds 2013 ook de scepter over Kartbaan Lelystad) en het Rijvaardigheidscentrum over vier wielen. Ik voel mij prima met al die verschillende disciplines. Ik zou niet anders willen.’’

In 2014 streed Indy nog samen met Max Verstappen op het Zandvoortse asfalt tijdens de Formule 3 Masters. Max maakte korte tijd later de overstap naar de Formule 1 waarin hij inmiddels is uitgegroeid tot superheld. Indy Dontje koos een andere route.

,,Dromen over de Formule 1 was voor mij niet realistisch. Ik ben gaan nadenken over een andere stap en kwam bij de GT3 uit. Renger van der Zande heeft mij in die periode enorm geholpen. Zo was hij mijn gesprekspartner bij Mercedes.’’ Indy vond een stoeltje bij HTP Motorsport dat zich momenteel bevindt in een knalgele Mercedes AMG GT3 waarmee Dontje uitkomt in de ADAC GT Masters.

Het bracht hem op 22 en 23 juli terug op Zandvoort. Door de buitenwacht omschreven als zijn ‘thuiscircuit’, maar dat is ietsje te enthousiast uitgedrukt. ,,Ik heb te weinig op Zandvoort gereden om het mijn thuisbaan te kunnen noemen. Maar voor een Hollander die in een Duitse serie rijdt is het vanzelfsprekend een thuiswedstrijd.’’

Dat maakte de podiumplek (derde) tijdens de zaterdagrace extra lekker. Daarbij kon Indy dankzij zijn ereplaats zijn ‘klompen-act’ nog wat extra glans geven. ,,Op aandringen van Max Götz zorgde ik ervoor dat de vier coureurs van HTP een paar klompen kregen. We liepen ermee op de startgrid. En natuurlijk droeg ik ze tijdens de podiumceremonie. Daar besloot ik om er champagne uit te drinken. In navolging van de Shoey van Daniel Ricciardo. We hebben sinds 22 juli dus een ‘Klompy.’’

Helaas kon Dontje de grap op zondag niet herhalen. Na een verprutste zondagse kwalificatie ging ook de race de mist in. ,,We startten vanaf plek zestien. Er was zoveel spray – wellicht ook vanwege het nieuwe asfalt – dat er voor ons geen eer viel te behalen. Via een bloedsnelle pitstop probeerden we nog naar voren te komen. Maar helaas waren we een halve seconde te snel weg. We lagen achtste toen we de drive-through penalty ondergingen. Als zestiende werden we afgevlagd.’’

Indy Dontje zit anno 2017 lekker in zijn vel. Hij is vast van plan om zijn twee ondernemingen in Lelystad verder te ontwikkelen. ,,We hebben veel steun van de gemeente, want Lelystad kan wel wat imagoverbetering gebruiken.’’ Op het gebied van autoracen zit hij waar hij zitten wil. ,,Natuurlijk is DTM voor mij een droom. Maar geen must. Ik ben met mijn team in gesprek voor een nieuw seizoen in de ADAC GT Masters. Ze zijn enthousiast over mij dus ziet het er allemaal heel positief uit.’’

Bij de ADAC GT voelt Dontje zich als een vis in het water. ,,De toegankelijkheid voor het publiek spreekt mij zeer aan. Toeschouwers worden leuk behandeld. De mensen kunnen proeven aan de autosport doordat de boxen vrij toegankelijk zijn. Van afstandelijkheid is geen enkele sprake. Als coureur wordt je niet geleefd zoals bijvoorbeeld in de Formule 1. Dat komt goed uit, want ik ben een type dat zijn eigen ding wil doen.’’

Sponsors