Terug naar overzicht

Terugblik op Paasraces

Rob's Report

Van diesel via benzine naar lpg

 

Tekst: Rob Spierenburg
Foto's: Chris Schotanus (Essay Produkties), Dirk van Zon (DVZP) en Heert-Jan van Keulen

 

De trucks die deel uitmaken van het raceprogramma van de Paasraces zijn in vergelijking met alle andere racers die in actie komen een stuk robuuster en minder gepolijst. Datzelfde geldt voor de mensen die aan de vrachtwagens sleutelen, ermee rijden, of op een andere manier aan een team verbonden zijn.


Foto: DVZP

Zo staat een beer van een vent argwanend te kijken als ik met mijn notitieblok kom aanlopen. Hij heeft het duidelijk niet zo op de schrijvende pers. Ondanks de temperatuur die amper de tien graden aantikt, draagt de kolos slechts een T-shirt. ,,Wie is hier de coureur?’’, vraag ik in alle oprechtheid. Direct besef ik hoe dom het zinnetje klinkt. Want in de groep mannen die rond de Volvo truck staat, draagt er overduidelijk slechts één een raceoverall met bijpassende schoentjes. Bovendien een helm onder de arm.

Ik hoop weg te komen met mijn blunder, maar nee. ,,Wie hier de coureur is?’’, zegt de reus. ,,Die man met dat clownspak.’’  Die zit. Lachsalvo’s alom. Even later doet de ‘de clown’ zijn verhaal. ,,Heerlijk om weer terug op Zandvoort te zijn’’, zegt Marco Donk. ,,Racen in eigen land is toch het leukste.’’ Sinds het nationale truckracen twee jaar geleden nieuw leven werd ingeblazen, volgden er vele uitstapjes naar circuits in Engeland en Duitsland. Assen bedankt al jaren voor de eer. Zandvoort niet. En dat terwijl er onlangs een peperdure nieuwe laag asfalt is gelegd.


Foto: Heert-Jan van Keulen

,,Prachtig dat wij er op tekeer mogen trekken’’, vindt de man uit Reeuwijk. ,,Lekker veel grip. Al kregen wij wel het nadrukkelijke verzoek om binnen de witte lijntjes te blijven. Logisch, want raak je de randen van de nieuwe baan dan kan je het één en ander kapot rijden.’’ Donk rijdt dit seizoen zes races. ,,Pure ontspanning’’, aldus de man die in tegenstelling tot de meeste truckracers zijn geld niet als vrachtwagenchauffeur verdient. Hij heeft een eigen metselbedrijf. De vraag of hij ook tijdens het stapelen der stenen een clownspak draagt, laat ik wijselijk achterwege.


Foto: Heert-Jan van Keulen

Cor Euser (59) behoort tot het selecte groepje nationale autocoureurs dat zich volledig op het autoracen richt. De kleine Brabander doet het zo al 30 jaar met veel succes. Terwijl hij zijn bontgekleurde Marcos over de zeiknatte baan jaagt, zit zijn vrouw Elly in de garage naar een monitor te kijken.

,,Bent u er altijd bij?’’

,,Altijd.’’

,,Maakt u zich tijdens een race zorgen?’’

,,Nooit.’’

,,En toen tijdens die gruwelijke klap van Cor op het Belgische Zolder?’’

,,Toen wel.’’

,,En sindsdien?’’

,,Niet meer.’’

Tot zover het diepte-interview met mevrouw Euser. Net zo zuinig met woorden als echtgenoot Cor de bochten neemt. Even later stapt hij binnen. Zijn Marcos zeiknat van het overtollige regenwater; hij van het zweet. Hij heeft genoten aangezien hij eindelijk weer zijn rondjes maakt zonder pijn. De lichamelijke gevolgen van zijn klapper in België in 2012 reden vier jaar met hem mee. Maar zijn eindelijk uitgestapt.


Foto: Heert-Jan van Keulen

Binnenkort zal hij met dezelfde wagen waarmee hij vijf jaar geleden snoeihard in de bandenstapel verdween, op het asfalt terugkeren. De opgevouwen Marcos Le Mans 600 met Chevrolet motor (er werden slechts vier exemplaren van gemaakt) lag jaren in een hoek van Eusers garage. ,,We zijn hem nu weer aan het opkappen,’’ Uit liefde voor het prachtige model? ,,Een auto is een stuk ijzer met vier wielen. Dat geldt ook voor de Marcos LM 600. Ontwerpen en lijnen van een auto zeggen mij helemaal niets. Buiten de circuits rijd ik in een bestelbus.’’


Foto: Heert-Jan van Keulen

Als Euser binnenkomt, geeft Twan Knop vol gas. Letterlijk. De Audi  van de Bredanaar rijdt op lpg. Hoewel zijn metallic blauwe elf jaar oude TT uitstekend presteert, is Knop de enige coureur in Nederland die autogas in zijn tank heeft zitten. In divisie 1 van de Super Toer Wagen Cup zet hij de concurrentie op grote achterstand.

Al is het in de slotfase even billenknijpen. De race duurt 50 minuten. Dat is zo ongeveer het maximum dat de volle lpg-tank hem toestaat. Een ‘Splash & Dash’ zit er niet bij. Knop heeft weliswaar een privé tankinstallatie in zijn garage staan (de pomp op het circuit levert slechts euro en diesel), maar het bijvullen is een tijdrovende bezigheid.


Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties

Na twee jaar afwezigheid is Knop in zijn geliefde autosport teruggekeerd. Hij werkte zich de afgelopen maanden een ongeluk om zijn Audi (door hemzelf omschreven als typische kappersauto) op tijd raceklaar te krijgen. ,,Afgelopen vrijdag heb ik pas kunnen testen hoe hij zich hield op volle snelheid.’’

Aangezien de TT zonder enige reclame-uiting in de rondte rijdt, moet Knop tijdens een raceweekeinde op de kleintjes letten. Zijn bivak in garage zes oogt dan ook uiterst sober. Een koffiezetapparaat, broodjes salami, een pak hagelslag en een netje mandarijnen. Daarmee moet het team het doen. Het kratje Jupiler is voor na de wedstrijd. Net als de barbecue, de tuinstoelen, het vlees en de zak kokosnootbriketten.


Foto: Heert-Jan van Keulen

Tijdens de Paasraces bestaat het team ‘Autogasracing’ uit drie man, inclusief de coureur. ,,Gezelligheid is minstens zo belangrijk als een goed eindresultaat’’, zegt Knop. Hij werkte in het verleden bij een lpg-installatiebedrijf waarvan hij de Audi TT overnam. Al snel besloot hij het nog altijd in het oog springende model op het circuit in stelling te brengen. ,,Racen in een BMW op benzine of diesel weten we inmiddels wel. Knokken in een TT op gas is andere koek.’’

De ‘kappersauto’ weerde zich dapper. Met een eerste en tweede plaats in de eigen klasse kon Knop zeer tevreden zijn. Het deed het bier en het vlees na de race uitstekend smaken. Hoe de kokosnootbriketten op temperatuur werden gebracht? Vanzelfsprekend met gas.

Sponsors