flag NL

Geschiedenis

Een lange-afstandsrace

Zandvoort en racen zijn al sinds het einde van de jaren '30 met elkaar verbonden. Sinds die tijd hebben verschillende legendarische raceklasses en nog legendarischere coureurs het circuit aangedaan. Met de terugkomst van de Formule 1 keerde de historie terug op het circuit, maar dan in een modern jasje.

Het begin van legendarische historie (1930 - 1970)

Sinds het einde van de jaren dertig zijn Zandvoort en racen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Op 3 juni 1939 werd er door liefhebbers een race georganiseerd op een tijdelijk stratencircuit. Het evenement was een succes en vormde het beginpunt voor de opzet van een permanent circuit in de Zandvoortse duinen. Burgemeester Henri van Alphen zag een goede kans om Zandvoort weer op de kaart te zetten, nadat de badplaats al een elite-status kende in de tweede helft van de 19e eeuw.

De bouw van het circuit liep vertraging op door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Zo werd Burgemeester van Alphen door de Duitsers afgezet, maar werkte hij in het geheim door aan de bouw van het circuit. Ondanks verzet van de landelijke politiek was in 1948 het circuit eindelijk af en werd er op 7 augustus de eerste race gereden. Winnaar van dit evenement was Prins Bira van Siam. Deze race was geen onderdeel van het kampioenschap, maar werd drukbezocht door Formule 1-coureurs. In deze periode kende de baan slechts vijf bochten met een naam: Hoek van Tarzan, Hunserug, Scheivlak, Bos In en Bos Uit. Veel van deze namen worden nog steeds gebruikt of er wordt naar verwezen.

In de jaren vijftig wordt de baan door de duinen volledig omarmt door de Formule 1. De wedstrijd wordt omgedoopt tot 'Grote Prijs van Nederland' en in 1952 maakte de race voor het eerst deel uit van het officiële Formule 1-wereldkampioenschap, dat slechts uit acht races bestond. Verschillende grote namen uit de sport, zoals Juan Manuel Fangio, Sterling Moss en Alberto Ascari, wonnen de race in Zandvoort.

In het decennium erna gingen onder ander Graham Hill, Jackie Stewart en Jack Brabham de strijd aan op het circuit. Allemaal schreven zij de 'Grote Prijs van Nederland' op hun naam.

15 1952 Start GP
1954 Slotemakerbocht

Ongelukken overschaduwen GP van Nederland (1970 - 1985)

In de jaren zeventig kwam er een negatieve sluier over het circuit heen. In 1970 crashte Piers Courage achterop het circuit en overleed ter plekke. De race werd hervat, maar er heerste een rouwstemming op het circuit. Nadat de wedstrijd in 1971 'gewoon' werd gereden, werd de wedstrijd van 1972 in Zandvoort niet gehouden omdat het circuit niet door de veiligheidscontrole kwam.

In 1973 stond de Grote Prijs van Nederland weer op de kalender en wel met een nieuwe bocht, de Panoramabocht. De heropening van het circuit viel echter al snel in het water toen Roger Williamson crashte, zijn auto in brand vloog en door een gebrek aan blusmiddelen het ongeval fataal afliep. Wederom werden er veiligheidsaanpassingen gedaan waardoor de race in 1974 weer gereden werd en werd gewonnen door Niki Lauda. Lauda won op 25 augustus 1985 de (tot dan toe) laatste Grand Prix van Nederland, waarna de Formule 1 gedurende 36 jaar niet terugkeerde naar Zandvoort.

1985 Lauda Prost Senna Zonder Tabaksreclame
J Stewart Zandvoort 1968

Back to basics (1985 - 2012)

In 1988 werd CM.com Circuit Zandvoort omgedoopt tot een interim circuit. Zo kon de nationale racerij doorgaan. Om ook internationaal weer op de kaart gezet te worden, werd er op zoek gegaan naar een alternatief. Hierdoor werd de Masters of Formula 3 geïntroduceerd. Hierin werden de winnaars van de Formule 3 tegenover elkaar gezet om te bepalen wie de beste was. Veel winnaars van de Masters bereikten uiteindelijk de Formule 1. Hierdoor verkreeg Zandvoort hernieuwd aanzien. Onder andere David Coulthard, Jos Verstappen, Tom Coronel en Christian Klien wonnen de Masters of Formula 3, maar ook Lewis Hamilton, Nico Hülkenberg, Valtteri Bottas en Max Verstappen stonden op de hoogste trede van het podium.

Door de populariteit van de Masters of Formula 3 kwamen ook andere raceklassen terug naar de Noord-Hollandse badplaats. In 2001 kwam de Duitse DTM naar Nederland en dit evenement werd een van de best bezochte locaties van de kalender. In 2006 werd een nieuw event geïntroduceerd: A1GP World Cup of Motorsport, een internationale wedstrijd waarin verschillende landenteams de strijd aangaan in gelijkwaardige auto's. Jeroen Bleekemolen reed een thuiswedstrijd en bracht de fans in Zandvoort in extase. Ook de FIA WTCC wilde Zandvoort aandoen, maar door strikte geluidsregels werd dit uitgesteld.

In 2008 bestond CM.com Circuit Zandvoort 60 jaar. Voor dit jubileum werd een speciaal evenement opgesteld waarin historische raceklassen en Dutch Power Pack-wagens werden samengevoegd in een speciaal programma en was er een parade door het centrum van Zandvoort. Het evenement werd vol enthousiasme ontvangen.

In opvolging op het 60-jarig jubileum werd in 2012 de eerste Historic Grand Prix georganiseerd. Hier kwamen verschillende formulewagens uit de Zandvoortse geschiedenis bijeen.

Geschiedenis C Mcom Circuit Zandvoort 0000 HGP2022 Mick Kok 90
Geschiedenis C Mcom Circuit Zandvoort 0001 HGP2022 Mick Kok 110
Geschiedenis C Mcom Circuit Zandvoort 0002 HGP2022 Mick Kok 40

Populairiteit CM.com Circuit Zandvoort groeit (2012 - 2019)

Medio 2016 gooit de nieuwe directie het roer om wat de bedrijfsvisie betreft. Een complex dat ooit omschreven werd als een 'oude racebaan aan de kust', transformeert in een moderne allround business- en recreatielocatie. Naast reguliere trackdays en race-evenementen vinden er dagelijks allerlei andere soorten activiteiten plaats op en rondom het circuit. Dit varieert van vergaderingen, congressen en bedrijfsfeesten tot hardloopevenementen en opnames van videoclips. CM.com Circuit Zandvoort biedt (nagenoeg) 365 dagen per jaar spektakel voor iedereen en vestigt zich in het rijtje namen als de Efteling en Johan Cruijff ArenA.

Nadat de populariteit van het circuit steeg en er toestemming kwam voor meer geluidsdagen, keerde CM.com Circuit Zandvoort terug als een belangrijke naam in de internationale autosport. Topseries, zoals de ADAC GT Masters, FIA GT3 European Championship, FIA Formula 3 European Championship en de Blancpain Sprint Series deden Zandvoort aan als onderdeel van hun kalender.

De 'Jumbo Racedagen, driven by Max Verstappen' in 2017, 2018 en 2019 zorgde voor veel nationale en internationale aandacht, onder andere door de honderdduizend racefans die het evenement bezochten. Het succes en de populariteit van de Jumbo Racedagen trok de aandacht van Formula One Management en gesprekken over de terugkeer van een Nederlandse Grand Prix werden in gang gezet. Op 14 mei 2019 werd de terugkomst van de Formule 1 in Nederland aangekondigd en was de komst van de 'Grote Prijs van Nederland' in Zandvoort een feit.

Geschiedenis C Mcom Circuit Zandvoort 0001 jumbo racedagen
Geschiedenis C Mcom Circuit Zandvoort 0002 jumbo racedagen
Geschiedenis C Mcom Circuit Zandvoort 0000 jumbo racedagen

CM.com Circuit Zandvoort floreert (2019 - heden)

Met de komst van de Dutch Grand Prix in 2020 was er een flinke berg werk te verzetten. De baan moest worden aangepast aan de vereisten van de Formule 1 voor de benodigde Grade 1-licentie. Ook werden er twee bochten aangepast en werden er kombochten neergelegd. Het lukte alle partijen om op tijd klaar te zijn, waardoor op 4 maart 2020 het circuit heropend kon worden met de zogeheten 'Legendary Lap.' Max Verstappen heropende het circuit in stijl in een Formule 1-wagen.

De Dutch Grand Prix 2020 viel in het water door de uitbraak van de COVID-19-pandemie. De positiviteit en het enthousiasme waarmee de organisatie het project begon, verdween niet en iedereen was erop gebrand om een spectaculaire editie neer te zetten in 2021.

Op 26 augustus 2020 werd een naamgevend partnership met CM.com aangekondigd. Vanaf die dag zou het circuit in de Zandvoortse duinen door het leven gaan met de naam CM.com Circuit Zandvoort.

Op 5 september 2021 werd na 36 jaar weer een officiële Formule 1 race gereden op het circuit van Zandvoort. Twintig Formule 1-bolides betraden de vernieuwde baan in het Noord-Hollandse duingebied en daarnaast werd het weekend aangevuld met races van de FIA Formule 3, W Series en de Porsche Mobil 1 Supercup. Als kers op taart tijdens dit Oranjefestijn won Max Verstappen de eerste moderne variant van de Grote Prijs van Nederland, inmiddels bekend als de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix.

Eind september vestigde Racesquare Circuit Zandvoort zich in één van de VIP-lounges boven de pitstraat. Racesquare is hét moderne simrace centre uit de regio waar men digitaal de strijd aangaat.

Na de lovende woorden die de organisatie kreeg na de Dutch Grand Prix van 2021 was de toon gezet voor de editie van 2022; deze editie mocht nog groter, mooier en spectaculairder nu alle COVID-maatregelen verdwenen. Op 4 september 2022 vond deze editie plaats en onder het motto 'Ready for More' werd er opnieuw een groot feest gebouwd in Zandvoort. Drie dagen lang reisden er - per dag(!) - meer dan honderdduizend personen naar de Noord-Hollandse badplaats. Dit per fiets, pendelbus of het Openbaar Vervoer. Waar artiesten als Afrojack en La Fuente fans trakteerden op een prachtige sfeer op de tribune, zorgde Max Verstappen met een klinkende overwinning voor het tweede jaar op rij voor de kers op de taart.

De Dutch Grand Prix is inmiddels een uitbundig racefestival. Mercedes AMG F1-teambaas Toto Wolff zei in een interview: 'you've set a fan engagement-benchmark for all Grand Prix promoters around the globe'. Hiermee doelt de Oostenrijker op de Dutch Grand Prix met al haar entertainment als allround evenement. De Dutch Grand Prix is meer dan een raceweekend: het is een driedaags festival voor jong en oud. Op naar 2023!

Geschiedenis C Mcom Circuit Zandvoort 0000 Mick Kok Dutch Grand Prix
Geschiedenis C Mcom Circuit Zandvoort 0001 Mick Kok Dutch Grand Prix
Geschiedenis C Mcom Circuit Zandvoort 0002 Mick Kok Dutch Grand Prix

Neem contact op

We helpen je graag

Partners van Circuit Zandvoort

Meer over onze partners