Circuit Zandvoort Track Insights 12 – Hans Ernst Bocht van bovenaf

In deze Track Insights wordt de Hans Ernst Bocht vanuit een ander perspectief bekeken. Bij de Hans Ernst Bocht is een nieuwe run-off asfaltstrook gerealiseerd, de grindbak vernieuwd en zijn nieuwe FIA-hekken geplaatst.

Archief Circuit Zandvoort

▲ In Track Insights 11 werd gesproken over de aanleg van de Hans Ernst Bocht in 1989. Op bovenstaande luchtfoto is meer te zien van het circuittraject in de jaren ’90. Zo is het rechte stuk te zien met aansluitend de beroemde Tarzanbocht. Aan de linkerkant van de foto staat de oude hoofdtribune, terwijl langs datzelfde rechte stuk nog het oude pitsgebouw gespot kan worden. Na de Tarzanbocht, Gerlachbocht (die deels niet te zien is vanwege reclameborden), Hugenholtzbocht en Hunserug, vervolgde het circuit zich richting de Toyotabocht, de “eerste” bocht van het “nieuwe” Interim-circuit. Rechts op de foto is nog een deel te zien van het oude circuittraject, wat richting de Rob Slotemakerbocht liep. Na de Toyotabocht (de bocht naar rechts, die vanwege het hoogte verschil een extra uitdaging bood), volgde een kort recht stuk, om vervolgens de coureurs te laten remmen voor de toenmalige Nissanbocht. In de latere jaren zou de bocht ook de naam Audi S-Bocht en S-Bocht dragen, om daarna te transformeren naar de huidige Hans Ernst Bocht. Onze collega’s Matthé IJzerman en Gerrie Hoekstra van Autosport.nl schreven een mooi artikel over de realisatie van het Interim-circuit en de rol van Hans Ernst.

 

▼ Van bovenaf zijn de actuele aanpassingen van de Hans Ernst Bocht goed te zien. De bandenstapel uit de jaren ’90, die nog bij het eerste deel aan de binnenkant te zien was, is in de jaren daarna vervangen voor een “Ludwig teller”. Uiteindelijk heeft deze metalen verhoging, die bedoeld was om afsnijden te voorkomen, afgelopen winter plaats gemaakt voor een “sausage kerb” die volgens de FIA-specificaties het afsnijden extra ontmoedigt vanwege de extra onbalans die coureurs zullen ervaren. Aan het einde van de geasfalteerde “run-off area”, in het verlengde van de remzone, staan nieuwe bandenstapels. Vlak voor die bandenstapels zijn nieuwe Tecpro-barriers geplaatst, die de meeste energie (die vrijkomt bij een crash) zullen absorberen. De grindbak is vernieuwd, terwijl achter de grindbak een smalle “escape road” loopt, die auto’s veilig kunnen laten invoegen na de bocht (zonder voordeel) . Ook is het tweede deel van de Hans Ernst Bocht breder geworden, waardoor er meer verschillende racelijnen gereden kunnen worden. Bij het uitkomen van de Hans Ernst Bocht is een nieuwe “Double Kerb” geplaatst, waardoor “Track Limits”-overtredingen geen voordeel meer opleveren.

© Essay Produkties
© Essay Produkties

▲ De “Double Kerb” bij het uitrijden van de Hans Ernst Bocht.

 

 

We schakelen binnenkort een versnelling omhoog, richting de volgende Track Insights!

Ook interessant

Contact