© Essay Produkties
Circuit Zandvoort Track Insights 13 – Kumhobocht

Voor veel coureurs zal de Kumhobocht op Circuit Zandvoort een belangrijk element van de raceronde vormen. Immers is de snelheid bij het uitkomen van deze bocht van groot belang voor de uiteindelijke topsnelheid in de Arie Luyendykbocht en de kans op een slipstream. De Kumhobocht is voorzien van nieuw asfalt en nieuwe veiligheidsvoorzieningen.

 

© Essay Produkties - Archief Weijers

▲ De aanleg van de bocht werd in 1989 gevierd met een officiële onthulling van de naam: de Vendoradobocht. De bocht werd vernoemd naar het nieuw te realiseren Vendorado vakantiepark, wat werd aangelegd op het gebied van de voormalige Panoramabocht en Bos Uit. In de jaren ’90 vormde deze bocht de een-na-laatste bocht van het “Interim–circuit”. In de latere jaren zou de bocht namen dragen als Gran Doradobocht, Mitsubishibocht en uiteindelijk Kumhobocht. Sinds de aanleg van de bocht in 1989 is gebleken dat de bocht interessante mogelijkheden biedt voor inhaalacties. Toch wordt niet elke kans benut, omdat coureurs zich vooral richten op het bereiken van een hoge snelheid bij het uitkomen van de Kumhobocht en daarmee een grotere kans te creëren voor een slipstream en inhaalactie op het rechte stuk.

 

▼ Anno 2020 is de Kumhobocht nog altijd belangrijk voor de coureurs, waarbij het uitrijden van de bocht bepalend is voor zowel snelheid als rondetijd. De bocht is in februari voorzien van het nieuwe FlyingDutch-asfalt. De grindbak is vernieuwd, terwijl aan beide zijden van de bocht nieuwe FIA-hekken geïnstalleerd zijn. Aan de buitenzijde van de bocht zijn bandenstapels geplaatst en op de locatie waar een hoge-snelheidsincident kan plaatsvinden, staan Tecpro-barriers. Zowel bij de binnenkant als bij het uitkomen van de bocht zijn nieuwe kerbstones geplaatst. In het geval van de “exit” van de bocht, gaat het om “Double Kerbs”, waarbij het overschrijden van de “Track Limits” niet aantrekkelijk is.

© Essay Produkties
© Essay Produkties

▲ Bij het uitkomen van de Kumhobocht ligt een “Double Kerb”.

 

 

Op naar de volgende Track Insights!

Ook interessant

Contact