Circuit Zandvoort Track Insights 14 – Arie Luyendykbocht

Direct na de belangrijke Kumhobocht, volgt al redelijk rap de laatste bocht van Circuit Zandvoort: de Arie Luyendykbocht. De bocht heeft een grote metamorfose ondergaan en is uiteindelijk getransformeerd tot een indrukwekkende kombocht met een banking van 18 graden, inclusief een SAFER barrier.

© Archief Hans Hugenholtz

▲ De Arie Luyendykbocht is vrijwel altijd een van de snelste bochten op Circuit Zandvoort geweest. De bocht werd in 1948 aangelegd in een gebied wat tussen een grote vijver en een verzameling van aardappellandjes genaamd “Pulleveld”. De bocht kreeg de naam “Bos Uit”, omdat de coureurs bij het benaderen van de laatste bocht een klein bos uit reden. Eind jaren ’60 was deze snelle sectie op slechts een enkele locatie voorzien van vangrails, maar verder bestond de baanafzetting grotendeels uit houten palen met gaas.

 

▼ Op voorwaarde dat de coureurs de bocht met een flinke dosis lef op de juiste wijze zouden insturen, konden zij bij het toenmalige Bos Uit zeer hoge snelheden bereiken, om vervolgens die hoge snelheid mee te nemen het lange rechte stuk op.

© Archief Hans Hugenholtz
© Essay Produkties

▲ Eind jaren ’80 werd het circuit van Zandvoort stevig omgebouwd en ingekort naar een Interim circuit. Op de locatie van het toenmalige Bos Uit werd in diezelfde periode een bungalowpark gerealiseerd. Hierdoor kwam de laatste bocht op een andere locatie te liggen, maar behield hij wel de naam Bos Uit. Het rechte stuk van Circuit Zandvoort werd door deze aanpassing ook iets korter. De oplettende kijker kan in de luchtfoto van 2018 nog iets terugzien van het oude Bos Uit zoals dat tot 1989 werd gebruikt. In het midden van de foto staan twee witte vrachtwagens geparkeerd op het oude asfalt uit die periode. In het verlengde van die vrachtwagens ziet men rood wit geschilderde kerbstones, die de binnenkant van de toenmalige bocht markeren. In 2001 zou de naam van de bocht veranderen in Arie Luyendykbocht, als eerbetoon aan de tweevoudig Indy 500-winnaar en op dat moment “snelste Nederlander in de VS”.

 

▼ Anno 2020 is de Arie Luyendykbocht flink veranderd. Niet alleen de grindbak is verdwenen, maar de bocht is zelf compleet getransformeerd tot een indrukwekkende kombocht. De Arie Luyendykbocht maakt het mogelijk om met een hogere snelheid richting de finishlijn en Tarzanbocht te racen, dankzij een helling van 15-18 graden (een maximale helling van 32%) in de kombocht. Naar verwachting zal ook het aantal slipstreamgevechten op het rechte stuk en inhaalacties bij de Tarzanbocht toenemen. Aan de buitenzijde van de bocht is een speciale SAFER barrier geplaatst. Dankzij de combinatie van een gesloten stalen vangrailconstructie met daarbij speciale schuimelementen, zorgt de SAFER barrier voor het absorberen van de energie die vrijkomt bij een crash. De krachten en energie die een coureur hierbij nog ervaart zijn aanzienlijk lager dan bij vroegere incidenten. De gesloten constructie zorgt er tevens voor dat de beschadigde auto’s door kunnen glijden richting een veiligere locatie bij het einde van de bocht. SAFER barriers worden ook bij vrijwel alle Amerikaanse oval circuits toegepast. Direct na de SAFER barrier volgt het nieuwe FIA-veiligheidshek.

© Essay Produkties
© Essay Produkties

▲ De nieuwe Arie Luyendykbocht vanuit een iets ander perspectief. Onderaan de foto is ook de nieuwe voetgangerstunnel te zien. Deze verbindt Parking C en de buitenring met de zuid-zijde van Paddock 2. Linksboven staat de nieuwe Champions Lounge, terwijl het speciale FlyingDutch asfalt, wat is ontwikkeld door circuitontwerper Dromo en VolkerWessels, zich als een mooi grijs lint richting het rechte stuk begeeft.

 

Ook interessant

Contact