Circuit Zandvoort Track Insights 16 – Exit pitlane

Waar de vorige Track Insights keek naar de vernieuwde Pit Entry, kijken we deze keer naar de aanpassingen bij de Pit Exit.

 

© Archief Hans Hugenholtz

▲ In 1969 kende Circuit Zandvoort een korte pitlane, die werd gescheiden van het rechte stuk met vangrails. Zodra deze vangrails stopten, vormde dit meteen het eindpunt van de pitlane. Het resultaat was dat coureurs na een pitstop konden invoegen met het snelle verkeer in de remzone van de beroemde Tarzanbocht. Waar de coureurs veelal op hoge snelheid aan de linkerkant op het rechte stuk reden, kwamen de rijders na de pitstop via de rechterzijde ingevoegd. In latere jaren zou de pitlane langer worden en zorgde een doorgetrokken verflijn voor een veiligere invoegmogelijkheid. Tot en met 2019 voegden coureurs altijd in voor de Tarzanbocht.

 

▼ Anno 2020 kunnen verschillende veranderingen opgemerkt worden bij het uitrijden van de pitstraat. Zo is op de locatie van de pit-exit invoegstreep op verzoek van de FIA een nieuwe betonnen muur gekomen. Deze muur loopt door tot halverwege de Tarzanbocht. De witte lijn die de nieuwe invoegstrook markeert loopt door tot het uitkomen van de Tarzanbocht. Coureurs zullen na hun pitstop dus pas kunnen invoegen richting de Gerlachbocht (bocht 2).

© Essay Produkties
© Aerial Footage Holland

▲ Tim Burgmeijer van Aerial Footage Holland maakte een mooie overzichtsfoto van de nieuwe pit-exit van Circuit Zandvoort. Halverwege de Tarzanbocht stopt de betonnen muur. Na de doorgetrokken streep mogen coureurs weer invoegen op de baan.

▼ Een foto van Essay Produkties met de situatie bij het aanremmen van de Tarzanbocht.

© Essay Produkties

Ook interessant

Contact