© Circuit Zandvoort
Circuit Zandvoort Track Insights 3 – Hugenholtzbocht

Na twee bochten naar rechts, gaat de derde bocht van het circuit van Zandvoort juist linksaf: de Hugenholtzbocht. Vanaf 2020 is de bocht breder geworden en is er ook een geasfalteerde uitloopstrook. Het meest imponerend is natuurlijk de aanpassing van de Hugenholtzbocht naar een sensationele kombocht, die zowel voor rookies als voor ervaren racers een echte uitdaging biedt.

Archief Circuit Zandvoort

▲ Sinds het openingsjaar in 1948 is de bocht deel van het circuit. Na enkele jaren zou de bocht vernoemde worden naar de eerste circuitdirecteur: Hans Hugenholtz. Hoewel de coureurs met een hoge snelheid op de Hugenholtzbocht kwamen af rijden, lag de voornaamste focus van de coureurs op het uitkomen van de bocht. Immers kon men daar de meeste snelheid genereren richting Hunserug en Scheivlak. In de beginjaren bestond de baanafzetting van de Hugenholtzbocht uit houten hekwerk of strobalen, in latere jaren bandenstapels. Een milde verkanting, waarbij de buitenzijde van de bocht iets hoger lag dan de binnenzijde, zorgde voor een extra uitdagende vorm van de bocht.

 

▼ Anno 2020 ziet het er heel anders uit. Niet alleen is er een geasfalteerde run-off zone aan de buitenzijde van de bocht gerealiseerd, ook hebben de bedrijven van VolkerWessels in samenwerking met Dromo Circuit Design hier een ware metamorfose geleverd. De Hugenholtzbocht is omgebouwd tot wervelende kombocht. Extra bijzonder is de progressieve banking, waarbij de buitenzijde van de bocht een hogere hellingsgraad heeft, in vergelijking met de binnenzijde. Het resultaat: verschillende racelijnen, die afhankelijk van de situatie telkens een ander resultaat kunnen geven. Tevens is de bocht breder geworden en voorzien van nieuwe kerbstones. De vernieuwde elementen bij elkaar opgeteld zorgen tevens voor een hogere ‘exit-speed’, waarmee de sprint bij het opgaan van de Hunserug zal resulteren in nog meer vuurwerk.

© Circuit Zandvoort

Op naar de volgende Track Insights!

© Circuit Zandvoort
Contact