© Circuit Zandvoort
Circuit Zandvoort Track Insights 4 – Hunserug

Wanneer de coureurs de beste racelijn in de vernieuwde Hugenholtzbocht ontdekt hebben, wordt er tempo gemaakt richting de Hunserug. De heuvel, met een milde maar uiterst snelle curve naar rechts, is voorzien van nieuw asfalt en nieuwe FIA hekken aan de rechterkant. Tevens zien coureurs aan de rechterzijde van het circuit de nieuwe Dutch Grand Prix Lounge.

Archief Hans Hugenholtz

▲ De Hunserug werd opgenomen in het ontwerp toen het circuit in 1948 werd aangelegd. Het idee volgde mede op aanwijzing van Cas Hunse, betrokken bij de KNMV, om een deel van het circuit over een duinrug te laten lopen. Uiteindelijk zou de Hunserug een van de hoogste punten van het circuit van Zandvoort vormen. Op de foto uit 1969 is te zien hoe houten palen met gaas de baanafscheiding vormden. In de jaren ’90 zou het circuit hier in zijn Interim-periode scherper rechtsaf buigen naar de voormalige Toyotabocht.

 

▼ De upgrade van Circuit Zandvoort voor 2020 heeft ook voor veranderingen gezorgd bij de Hunserug. Niet alleen is er een nieuwe asfaltlaag gerealiseerd, ook zijn er nieuwe FIA hekken geplaatst aan de rechterzijde. Aan de linkerzijde (niet zichtbaar op de foto) is een nieuwe baanpost gerealiseerd, conform de FIA-richtlijnen. De voormalige Toyotabocht, in de laatste jaren bekend als Clubs Corner, is verwijderd, waardoor er meer ruimte kwam voor een groter bezoekerstalud bij Paddock Hill, inclusief Dutch Grand Prix Lounge.

© Circuit Zandvoort

We schakelen binnenkort een versnelling omhoog, richting de volgende Track Insights!

Contact