Circuit Zandvoort Track Insights 6 – Scheivlak

Wanneer de coureurs een van de snelste locaties van Circuit Zandvoort bereikt hebben, is het tijd om het Scheivlak te trotseren. De uitdagende snelle bocht is voorzien van een vernieuwde grindbak, nieuwe FIA hekken en bandenstapels. De bocht blijft qua vorm en uitdaging ongewijzigd.

© Archief Hans Hugenholtz

▲ Al vanaf de eerste race op Circuit Zandvoort maakt het Scheivlak deel uit van het circuittraject. De legendarische bocht begon boven op een duinheuvel en liep vervolgens met een glooiende vorm naar rechts. Op de foto uit 1969 is te zien hoe houten palen met gaas de baanafscheiding vormden, terwijl aan de rechterkant een hogere berm de auto’s op het asfalt moest dwingen. Bedenkend dat de coureurs al sinds 1948 hier met hoge snelheden doorheen reden, geeft des te meer lading aan de uitspraak die veel coureurs over de bocht deden: de bocht waar de helden zich van de reguliere rijders onderscheiden.

 

▼ De upgrade van Circuit Zandvoort voor 2020 heeft ook voor veranderingen gezorgd bij het Scheivlak. Niet alleen is de grindbak vernieuwd, ook zijn er nieuwe FIA hekken geplaatst aan linkerzijde. Daarnaast is een deel van de vangrail vervangen door muur, waarbij de muurdelen zelf voorzien zijn van een flink aantal bandenstapels. De kerbstones zijn ook vervangen, evenals een herpositionering van de baanpost. De legendarische en uitdagende vorm van de bocht blijft echter ongewijzigd en vergt nog altijd die speciale dosis lef en vaardigheden, net zoals die het in alle voorgaande jaren van de coureurs eiste.

© Circuit Zandvoort

We schakelen binnenkort een versnelling omhoog, richting de volgende Track Insights!

Contact