CZ & DeviantArt.com
Circuit Zandvoort Track Insights 7 – Scheivlak

De bocht waar de helden zich van de reguliere coureurs onderscheiden, beter bekend als het Scheivlak, is een van de langste bochten op Circuit Zandvoort. Hoewel de unieke vorm ongewijzigd blijft, zijn er naast het asfalt wel de nodige veranderingen, inclusief nieuwe FIA-hekken, bandenstapels en Tecpro-barriers. In deze Track Insights zien we nog iets meer van het Scheivlak.

Devaintart.com

▲ Al vanaf het eerste racejaar is het Scheivlak onderdeel van het circuittraject. Waar in de allereerste jaren nauwelijks vorm van baanafzetting in dit gedeelte aanwezig was, bleek al snel dat vanwege de hoge snelheden toch enige afstand ingebouwd diende te worden tussen toeschouwers en de racende auto’s. In 1967 bestond deze baanafzetting vooral uit palen met gaas. Alleen fotografen van de media mochten langs de rand van het circuit staan om daar foto’s te maken, terwijl op afstand een agent de zaken in de gaten hield. In deze jaren was er ook nog geen grindbak. Vooral bij vochtige omstandigheden kon dit tot vertraging leiden. Immers moesten de palen met gaas weer hersteld worden na een schuiver. En omdat een foutje makkelijk op de loer ligt in het Scheivlak, moesten er met enige regelmaat herstelwerkzaamheden worden uitgevoerd.

 

▼ Anno 2020 is en blijft het Scheivlak een van de meest snelle en uitdagende bochten van Circuit Zandvoort. De grindbak is voorzien van nieuw grind en aan het einde van de grindbak zijn nieuwe vangrails of muren geplaatst, met daarvoor een flink aantal bandenstapels. Ook is een deel van de bocht voorzien van nieuwe FIA-hekken. Bij het uitkomen van de bocht is een “Double Kerb” geplaatst en zijn de kerbstones verlengd.

Foto: Maurice Giovannini
© Archief Hans Hugenholtz

▲ In 1969 kon een foutje bij het uitkomen van het Scheivlak eveneens resulteren in een tripje richting de palen met gaas. De coureur richtten daarom liever al het vizier op het het vervolg van de speciale ‘duinenrollercoaster’.

 

▼ Hoewel coureurs hopen om hun auto op het asfalt te houden, blijft er een kans aanwezig dat men met een relatief hoge snelheid de controle verliest. Mocht daarbij de coureur onvoldoende kunnen vertragen, dan zijn er de speciale Tecpro-barriers. Bestaande uit polyethyleenblokken, die met elkaar verbonden zijn door een interne band, absorberen de Tecpro-barriers geleidelijk aan de energie die vrijkomt in geval van een botsing en bieden ze een continue bescherming. De Tecpro-barriers veranderen niets aan het unieke en uitdagende karakter van het Scheivlak, maar zorgen wel voor een extra veiligheidselement, wanneer een coureur toch de controle zou verliezen.

© Essay Produkties

Op naar de volgende Track Insights!

Ook interessant

Contact