Circuit Zandvoort Track Insights 8 – Mastersbocht

Na het Scheivlak gaan de coureurs richting bocht 8 van Circuit Zandvoort, beter bekend als de Mastersbocht. De grindbak is vernieuwd op deze locatie, terwijl ook nieuwe Tecpro-barriers zijn geinstalleerd voor de bandenstapels. Bij het uitkomen van de bocht ligt achter de nieuwe ‘Double Kerb’ ook een run-off area, waarbij coureurs na een stuurfout, hun auto makkelijker onder controle kunnen krijgen en via een veilige route op een later moment weer kunnen invoegen.

Foto: Archief Hans Hugenholtz

▲ Tot eind jaren ’80 liep het circuit bij het uitkomen van het Scheivlak met een links-rechts combinatie richting het beruchte gedeelte nabij Tunnel Oost. De eerste versie van deze link-rechts combinatie, bij het Hondenvlak, had een uiterst snel karakter. Na een aantal jaren werd dit beoordeeld als “te snel”, waarna de Marlborobocht werd ingebouwd. De bocht kreeg een iets scherper karakter, waardoor coureurs theoretisch met een minder hoge snelheid richting Tunnel Oost zouden gaan, omdat zij bij de Marlborobocht moesten afremmen. Na de laatste race eind jaren ’80 zou het gedeelte vanaf de toenmalige Marlborobocht niet meer gebruikt worden en uiteindelijk gesloopt worden.

 

▼ Eind jaren ’90 kende Circuit Zandvoort (en daarmee ook de autosport in Nederland) een enorme opleving en kon men, terwijl er geracet werd op een Interim-circuit, aan plannen werken om Circuit Zandvoort weer een volwaardige Grand Prix-lengte te geven. Binnen de plannen werden de toenmalige Slotemakerbocht en het Scheivlak weer opgenomen en gekoppeld aan een nieuw te ontwikkelen deel. Het circuit ging bij dit nieuwe deel voortaan niet meer linksaf, maar rechtsaf. Op de foto zijn de eerste contouren van de nieuwe bocht te zien, terwijl op de voorgrond nog een deel van het oude circuittraject ligt dat vanaf rechts (Scheivlak) naar links liep. De nieuwe Marlborobocht, later bekend als Mastersbocht, zou een verrassend en uitdagend element van het vernieuwde circuit van Zandvoort blijken.

Foto: Essay Produkties
Foto: Essay Produkties

▲ Vanaf 2020 vormt de Mastersbocht nog steeds een stevige uitdaging voor coureurs, mede vanwege het snelheidskarakter. Aan de binnenzijde bij de kerbstones heeft de metalen “Ludwig teller kerbstone’ plaats gemaakt voor een ‘sausage-kerbstone’, conform de wensen van de FIA. De grindbak is voorzien van nieuw grind en bij de bandenstapels zijn nieuwe Tecpro-barriers geïnstalleerd, die bij een crash de meeste energie zal absorberen. Bij het uitkomen van de Mastersbocht ligt een nieuwe run-off-area. Deze asfaltstrook geeft coureurs die de controle over hun voertuig hebben verloren, kans om op een veilige wijze deze controle weer terug te krijgen. Zonder tijdswinst kunnen de coureurs pas bij Bocht 9 weer invoegen en hun race vervolgen. Langs de geasfalteerde run-off-area zijn tevens nieuwe FIA veiligheidshekken geplaatst. En bij het uitkomen van de Mastersbocht wordt het overschrijden van de ‘Track Limits’ ontmoedigt dankzij de speciale ‘Double Kerb’.

We schakelen binnenkort een versnelling omhoog, richting de volgende Track Insights!

Ook interessant

Contact