Essay Produkties
Circuit Zandvoort Track Insights 9 – Bocht 9

Op Circuit Zandvoort vormt Bocht 9 een technische uitdaging voor de coureurs. Immers komen zij met een uitdagende snelheid de Masterbocht uit en is het vervolgens tijd om stevig te remmen om Bocht 9 juist aan te snijden. Dankzij een vernieuwde grindbak, FIA hekken en vernieuwde bandenstapels is ook deze bocht weer up-to-date.

Essay Produkties

▲ Eind jaren ’90 werd begonnen met de aanleg van de bocht. Na het snelle deel van het Scheivlak en de Mastersbocht, was nu een technische bocht ingebouwd, waarbij coureurs op verschillende manieren konden inhalen, maar in de tussentijd ook moesten leren hoe zij optimaal de bocht konden “inremmen”.  De vloeiende lijn bij het uitkomen van Bocht 9, die vele jaren bekend stond als de Renaultbocht, zorgde bij veel duels voor een extra aanval richting Bocht 10.

 

▼ Anno 2020 heeft Bocht 9 nog steeds zijn interessante karakter. Vlak bij het instuurpunt eindigt de nieuwe ‘Double Kerb’ van de Mastersbocht en na die kerbstones komt ook de “escape road” op een veilige locatie weer terug richting het circuit, zonder dat coureurs daar voordeel uit hebben kunnen halen. Aan de buitenzijde van de bocht zijn nieuwe FIA-hekken geplaatst en is de grindbak van nieuw grind voorzien. Voor de vangrails staan aan de buitenzijde nieuwe bandenstapels. De bocht biedt veel gelegenheid tot inhalen, terwijl in deze bocht vaak ook een mooi tactisch spel ontstaat. Immers kan een “actie” in Bocht 9 leiden tot een “reactie” in Bocht 10.

Essay Produkties
Essay Produkties

▲ Het insturen van Bocht 9 blijft ook na de vernieuwingen een technische uitdaging voor coureurs.

 

▼ In de achtergrond is de invoegstrook van de run-off area goed zichtbaar. Op de voorgrond de nieuwe FIA-hekken en de vernieuwde bandenstapels.

Essay Produkties

Op naar de volgende Track Insights!

Ook interessant

Contact