© Circuit Zandvoort
Circuit Zandvoort Track Insights 1 – Tarzanbocht

Een van de meest beroemde bochten van Circuit Zandvoort is de Tarzanbocht. Officieel is dit de eerste bocht van het circuit (ook bekend als Turn 1). De bocht maakt al sinds 1948 onderdeel uit van het circuittraject. Vanaf 2020 is de bocht breder en kent deze deels een geasfalteerde run-off area, zodat coureurs na een remfout veilig weer kunnen invoegen. Het tweede deel van de bocht blijft een grindbak. Zo kunnen coureurs geen ‘track limits’ overschrijden en worden foutjes nog steeds afgestraft. Racing on the limit!

Archief Circuit Zandvoort

▲ De Tarzanbocht in 1948 met voor die periode een zeer uitdagende bocht, na een lang recht stuk. Vooral de milde verkanting, waarbij de bovenkant van de bocht iets hoger lag dan de binnenkant, maakte de bocht nog interessanter. In de jaren ’40 waren er nog geen vangrails of bandenstapels.

 

▼ Anno 2020 ziet het er heel anders uit. Niet alleen is er een geasfalteerde run-off zone in het verlengde van de remzone, maar ook zijn op diverse locaties meer bandenstapels geplaatst. Ook is met ingang van 2020 de uitgang van de pitlane verplaatst. Waar deze tot afgelopen winter nog eindigde bij de remzone voor de bocht, ligt de uitgang nu bij het uitkomen van de Tarzanbocht.

© Circuit Zandvoort

Op naar de volgende Track Insights!

Contact