-
FHR met zes grids naar de Zandvoort Race Classics

De Fahrergemeinschaft Historischer Rennsport (FHR) uit Duitsland is de hofleverancier van de Zandvoort Race Classics, die op 16-18 juli plaatsvinden op CM.com Circuit Zandvoort. De oosterburen nemen maar liefst zes bomvolle startvelden mee naar het grote zomerse historische race-evenement. De variatie daarin is fenomenaal – van de dikste Can-Am-auto tot de lichtvoetigste Kaimann uit de Formule Vee.

De FHR was al redder in nood tijdens de Historic Grand Prix van 2020, toen midden in de coronacrisis diverse Britse velden niet naar Nederland konden komen. De Duitsers worden nu voor hun flexibiliteit beloond met een uitbreiding van drie naar zes bijdragen aan het programma. Door de nadruk van de FHR op sportwagens, GT’s en toerwagens is het daarom niet minder dan logisch dat het grote historische race-evenement van Zandvoort deze keer is omgedoopt tot Zandvoort Race Classics.

Net als vorig jaar zijn de Dunlop Historic Endurance Cup en de HTGT um die Dunlop Trophy aanwezig, twee raceklassen voor GT’s, toerwagens en tweezits-sportwagens van 1947 tot ’75. De HTGT-klasse draait om een race van 1 uur, de Historic Endurance Trophy om een wedstrijd van 2 uur. Deze zullen samen worden verreden. Voor het kortebaanwerk brengt de FHR deze keer bovendien de Dunlop Gentle Drivers Trophy mee voor GT’s en tweezits-sportwagens tot 1966. Die zullen twee sprintraces van elk een halfuur afleggen. Denk bij auto’s uit deze glorieuze periode aan sportwagens van Lotus Eleven tot Ford GT40 en aan GT’s als de AC Cobra, de Jaguar E-type, de Austin Healey 3000, de Lotus Elan en natuurlijk de Porsche 911 en 914, terwijl we bij de toerwagens Mustangs, Alfa GTA’s, Ford Escort Mk1’s en Mk2’s, BMW 2002ti’s en Mini Coopers zullen terugzien. Claudia Hürtgen, Alexander Furiani en Mike Stursberg zijn bekende namen uit deze klassen.

Na het spectaculaire optreden van de 100 Meilen Trophy in 2020 neemt de FHR opnieuw zwaar geschut mee – deze keer in de vorm van de CanAm & Sportscars van 1972 tot 1981. We kijken reikhalzend uit naar Georg Hallau en de indrukwekkende Lola T310 waarmee hij vorig jaar domineerde, maar hij krijgt ongetwijfeld concurrentie van nog een CanAm-auto: de McLaren M8C van Harry Schmidt. Net zo smakelijk zijn de BMW M1 Procar (ex-Nelson Piquet) van Ronny Scheer en de Ford Turbo Capri’s van Peter Mücke en Heinz Schmersal. Ook kunnen we niet wachten op de vele Porsche 911 RSR’s en BMW 635 CSi’s, terwijl ook klassieke sportwagenmerken als Chevron, Tiga, Swift en Shrike present zullen zijn.

Na het succes in 2018 maken daarnaast de Tourenwagen Classics hun comeback, met daarin het mooiste uit de gouden jaren van het DTM en de Super Touring-kampioenschappen. In deze klasse doen nog steeds vele grote namen van toen zelf mee, zoals Johnny Cecotto, Roland Asch, Altfrid Heger, Olaf Manthey, Harald Grohs, Otto Rensing, Christian Menzel, René Ruch, prins Leopold von Bayern en Eric van de Poele. DRM- en DTM-auto’s zijn vertegenwoordigd bij de vleet, van de oudere Groep 2- en Groep 4-auto’s van Ford, BMW, Opel en zelfs Fiat Abarth tot Groep A-auto’s zoals de Mercedes 190 2.3-16 Evo2 en de BMW E30 M3 – met in die laatste ook volop landgenoten zoals Fred Krab, Marc Seesing,  Peter Stox, Mark Verhaegh en Leonard Batenburg. Ook Super Tourers zijn er genoeg, van de Alfa Romeo 156 en de Opel Vectra tot de Audi A4 en Volvo 850 Estate. Nog meer Nederlandse en Belgische deelname komt van de Mercedes 190 2.3-16 van Ko Koppejan en de Ford Sierra Cosworth RS500 van Jan Van Elderen.

Onder de vleugels van de FHR komt ook de Historische Formel Vau Europa e.V. naar Zandvoort. De Formule Vee is de categorie waarin in Nederland onder meer Jaap en Arie Luyendijk naam maakten. De deelnemers zullen ongetwijfeld stilstaan bij het recente overlijden van Kurt Bergmann, de man die de befaamde Formule Vee-constructeur Kaimann groot maakte. Al is het merk van Bergmann lang niet de enige vertegenwoordiger in een uiterst gevarieerd startveld. Uit de oudste Vee-jaren komen auto’s als de Fuchs, de MAHAG, de Burkhart en de Austro Vau – de Zandvoort Race Classics biedt daarme een uitgelezen kans om deze bijna vergeten monoposto’s met enkele carburateur van dichtbij te bewonderen. Vanaf 1973 kenden de Vee een dubbele carburateur, en dat is het tijdperk van de Kaimann. Drie exemplaren, waaronder die van landgenoten Mark en Nils Spanbroek, nemen het op tegen onder meer een Vogt, een Javado, een Steck en een DahmCar. Ook de luchtgekoelde én watergekoelde Super Vees zijn aanwezig, met daarbij onder meer vijf Lola’s, twee Marches, een Royale en obscuurdere merken zoals RSM Tasco. Dat de Vees tot in de 21e eeuw bleven leven, bewijzen de recente watergekoelde auto’s van onder meer Tatuus en DRM.

Contact