-
HARC, KdZ en AvD leveren mooie bijdragen aan Zandvoort Race Classics

Het overvolle programma van de Zandvoort Race Classics op 16-18 juli krijgt belangrijke bijdragen van de HARC, de Kampf der Zwerge en de AvD. Bij elkaar zorgen de drie organisaties tijdens het weekend voor maar liefst negen races, die in aanzien variëren van watervlugge formule auto’s en de kleinste toerwagentjes tot GT’s en toerwagens van 1966 tot 1990.

De Historische Auto Ren Club, die in eigen land twee officiële Nederlandse kampioenschappen sanctioneert, komt op volle sterkte naar de Zandvoort Race Classics. Niet alleen vaardigt de HARC zijn beide NK’s af, de club draagt ook zorg voor de inschrijving en technische keuring van alle deelnemende klassen.

Het RECO NK GTTC voor GT’s en toerwagens van 1966 tot 1981 rijdt al vele jaren onder auspiciën van de HARC en is een vertrouwde waarde op Zandvoort, zowel tijdens de afgelopen edities van de Historic Grand Prix als op de Historic Zandvoort Trophy die de HARC zelf organiseert. Dit kampioenschap, dat zich ook wel de klasse voor ‘The Hippie Era’ noemt, komt naar de Zandvoort Race Classics met een royaal veld van deelnemers uit Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk en Denemarken. En als de nationaliteiten van de deelnemers al veel variatie brengen, dan geldt dan nog meer voor hun auto’s.

Vooraan zullen ongetwijfeld de Porsche 911 Carrera RS’en en RSR’s te vinden zijn, waarbij Hans de Graaf – winnaar tijdens de recente Spa Summer Classic – tot de favorieten gerekend mag worden. Ook Gerd Rijper, Onno Vlaanderen en Nick Drogtrop nemen zulke auto’s mee, net als de Duitse familie Pohl en diverse andere oosterburen. Maar misschien moeten zij allemaal wel hun meerdere erkennen in de dikste Porsche van allemaal: de 935K3 van Daniel Schrey.

Achter de Porsches – en misschien soms er ook tussen – zullen Fords, BMW en Alfa’s willen bewijzen dat hun relatieve lichtvoetigheid een uitdaging kan betekenen voor de breedgelaarsde auto’s uit Weissach. Oostenrijker Wolfgang Pledl, zuiderburen Freddy van Sprundel (meervoudig kampioen in de klasse) en Geert Boels en landgenoten Jan Willem Oosterhagen hebben daar met hun Escort Mk1’s zeker zulke gedachten over, maar dat geldt misschien nog wel meer voor het Duitse duo Heinz Schmersal/Mike Stursberg (Escort Mk2) en de Deen Niels Ole Andersen (Capri 3000 GT). Bij BMW zien we mooie contrasten tussen de wendbare 2000 Touring van Gerco van Hoften en de brede 635 CSi van Cees Lubbers, terwijl uit Duitsland maar liefst Alfa Romeo GTAm’s overkomen.

En dan zijn er nog de Opels van Ruben de Bruijn (Kadett Coupé), Rob de Laat (Ascona) en Wichard Theunissen (Manta), de Simca van Jeroen Feijten, de Fiat 128 van Michael Nooij, de vele Mini’s van de familie Span en de Lotus Europa van Stephane Rion. Voeg daar vanuit het buitenland een Triumph TR4, een Datsun 240Z en een Plymouth Barracuda aan toe, en de variatie is compleet.

Het Hankook NK HARC 82-90 is het recentere kampioenschap van de HARC. Vorig jaar gaf het voor het eerst acte de présence op de Historic Grand Prix en dit jaar zijn de toerwagens van 1982 tot 1990 er weer bij. De vele Groep A-auto’s voeren het veld trots aan, waarbij Ko Koppejan het in zijn Mercedes 190 2.3-16 moet opnemen tegen een karrenvracht aan BMW’s. Daarvan moet de E30 325i van regerend kampioen Pieter Bikker het snelste worden geacht, maar ook Bira van Haver en Reinier van Abbe zullen niet stilzitten.

De E30 325i is er overigens ook in Groep N-vorm en daar vechten onder meer HARC-secretaris Donovan Wolfrat, Michel Groen, Piet Molenaar en Joost Deen om de onderlinge eer. Maar ook met de vele Mazda MX5’en in het veld, doorgaans aangevoerd door de watervlugge David Koh, maar onder meer Theo Plichta, Yannick Rehorst en klassecoördinator Jeroen Eijsten zullen Koh graag willen voorblijven. Twee Porsche 944’s en de Alfa 75 van Barend Aarts zorgen voor extra variatie vooraan, terwijl wat verder naar achteren Willem van der Veen/Ans ten Pas in de Volvo 360 de strijd aanbinden met HARC-voorzitter Jan-Wim Stals in de Toyota Starlet Cup.

Over kleinere auto’s gesproken: daarvan is sowieso volop te genieten tijdens beide races van Kampf der Zwerge. Op de Historic Grand Prix van 2020 groeide de Duitse klasse al snel uit tot publieksfavoriet – en niet zo gek, want wie wordt er nu niet terstond verliefd op een Abarth of een NSU? Minstens zes Abarth 1000 TC’s of TCR’s verschijnen er aan de start, waaronder die van landgenoten André van Koeveringe en Joop Schouten, aangevuld door nog eens twee 695’s. Claude Corthals uit België brengt een Autobianchi A112 mee, maar Fiat is ook nog present door middel van zeker vijf 128’s en een 127 Sport.

De NSU TT is intussen vertegenwoordigd met maar zeker 15 exemplaren, ook uit Denemarken en Zweden, terwijl de Mini Cooper er met minstens net zo veel is in de diverse gedaanten van Austin, Morris, Rover en Leyland – van bouwjaar 1964 tot bouwjaar 2000. Onder meer landgenoten Jeroen Feijten en Emile Gunsing leveren de Franse bijdrage in de vorm van de Simca Rallye II, terwijl Bob Spaargaren en Michel Braxhoofden dat doen met de Renault 5 Alpine. En zijn er ook Lada’s? Zeker, drie voormalige DDR-inwoners nemen er elk een mee…

Wie het intussen spijt dat de FIA Historic Formula 3 European Cup nog een jaar is uitgesteld, kan deels opgelucht ademhalen vanwege de aanwezigheid van de AvD Historic Race Cup op het programma. Vele F3-auto’s die aan de FIA-race hadden deelgenomen, zijn via deze klasse alsnog op Zandvoort te zien. De AvD Historic Race Cup bundelt namelijk de formuleauto’s van de twee Duitse verenigingen HRA (vooral F3-auto’s) en de FFR (vooral Formule Ford).

Bij de F3-auto’s zien we bijvoorbeeld de March 713 van HRA-voorman en trouw FIA Historic F3-deelnemer Marcel Biehl terug, maar ook de Ralt RT3’s van Michel Arbeit, Heino Langfermann en Martin Hörter, de GRD 374 van Falk Künster en March 753 van Palle Ringström. Ook nieuwere F3’s zoals de Dallara-Alfa 386 van Walter Hoffmann doen mee, en juist oudere, van onder meer Brabham- en Merlyn-makelij. Daarnaast zien we een heel stel Formule Ford 2000’s terug, de Ford-monoposto’s met vleugels. Alle bekende merken zijn aanwezig: Van Diemen, Reynard, Swift, Royale, Delta, maar ook de obscuurdere constructors zoals Dulon en Schiesser. Kortom, liefhebbers kunnen er hun vingers bij aflikken.

Contact