-
Zandvoort Race Classics maken de Zandvoortse zomer klassiek

Half juli staat CM.com Circuit Zandvoort in het teken van een groot klassiek autosportfeest. Tijdens de Zandvoort Race Classics passeert een grandioze variatie aan historische raceauto’s de revue – van vooroorlogse sportwagens tot toerwagens uit de jaren tachtig, van GT’s uit de sixties tot formuleauto’s uit de jaren zeventig. De bijdragen aan deze zomerse vervanging van de Historic Grand Prix komen deze keer uit Nederland en Duitsland, waarbij de vaderlandse HARC en de Duitse FHR als hofleveranciers optreden.

Met maar liefst 14 onderdelen verspreid over drie dagen bieden de Zandvoort Race Classics een overvol programma voor de liefhebber van de historische autosport. Op zondagochtend gaat het programma zelfs al om 8.15 uur van start, terwijl alle dagen pas rond half zeven ’s avonds het motorgeluid definitief dooft.

De Fahrergemeinschaft Historischer Rennsport uit Duitsland komt deze keer met maar liefst zes grids naar de duinen. In 2020 leverde de FHR al een belangrijke bijdrage aan het programma van de Historic Grand Prix en die rol is voor de Zandvoort Race Classics verder uitgebreid. Net als vorig jaar zijn de Dunlop Historic Endurance Cup en de HTGT um die Dunlop Trophy aanwezig, twee raceklassen voor GT’s, toerwagens en tweezits-sportwagens van 1947 tot ’65. De HTGT-klasse draait om een race van 1 uur, de Historic Endurance Trophy om een wedstrijd van 2 uur. Deze zullen samen worden verreden. Daarnaast brengt de FHR deze keer de Dunlop Gentle Drivers Trophy mee voor GT’s en tweezits-sportwagens uit hetzelfde tijdperk. Die zullen twee sprintraces van elk een halfuur afleggen.

Daarmee is de FHR nog niet klaar, want de dikke sportwagens van 1965 tot ’93 (met daarbij de dikste CanAm-exemplaren) keren eveneens terug naar Zandvoort, opnieuw voor twee races van 30 minuten. Na het succes in 2018 maken bovendien de Tourenwagen Classics hun comeback, met daarin het mooiste uit de gouden jaren van het DTM en de Super Touring-kampioenschappen. Tot slot laat FHR de fans kennismaken met de Historische Formule Vee, de categorie waarin in Nederland onder meer Jaap en Arie Luyendijk naam maakten. Lees hier meer over de zes grids die de FHR verzorgt tijdens het Zandvoort Race Classics weekend.

Van vaderlandse bodem verschijnen twee HARC-klassen aan de start tijdens de Zandvoort Race Classics. Het RECO NK GTTC is een oude bekende, want het kampioenschap voor GT’s en toerwagens van 1966 tot ’81 staat al vele jaren op het programma van de Historic Grand Prix. Vorig jaar maakte daarop ook het NK HARC 82-90 zijn debuut, en die door Hankook gesponsorde klasse keert nu voor een tweede keer terug op het grootste historische evenement op Zandvoort – en voor niet minder dan drie races. De HARC verzorgt bovendien de inschrijving en de technische keuring tijdens de Zandvoort Race Classics. Lees hier meer over de bijdragen van HARC, KdZ en AvD!

Ook uit Duitsland en net als het Hankook NK HARC 82-90 op herhaling na 2020: de Kampf der Zwerge, de fantastische klasse waarin de kleinste toerwagens de grootste helden zijn. Daar voegt zich de AvD Historic Race Cup aan toe, waarin de Duitse organisaties HRA en FFR de mooiste Formule 3- en Formule Ford-bolides uit de jaren zeventig en tachtig bij elkaar hebben gebracht.

Een vreemde eend in de bijt is deze keer de Junkyard Race, waarin met auto’s met een waarde van maximaal 500 euro aan de start mogen verschijnen. Vooruitlopend op de GP van Nederland van september is het thema deze keer Formule 1. We zijn benieuwd hoe creatief de deelnemers invulling aan dat thema gaan geven…

En terug van weggeweest op Zandvoort, maar voor het eerst midden in de zomer: de Vintage Revival, waarin de Dutch Vintage Sports Car Club (DVSCC) vooroorlogse raceauto’s en sportieve straatauto’s bij elkaar brengt. Op de baan zijn de oudjes altijd een mooi gezicht en de sfeer in de DVSCC-paddock is altijd goed te ruiken!

Demo’s zijn er deze keer in de vorm van jubileumfeesten voor DAF en Jaguar. De DAF Club Nederland haalt in 2021 zijn 40-jarige bestaan in 2020 in, terwijl de Jaguar Daimler Club Holland de 60-jarige E-type in het zonnetje zet.

De Zandvoort Race Classics geven dit jaar kortom een meer lokale invulling aan wat de afgelopen negen jaar de Historic Grand Prix was. Ruim 60% van de deelnemers van de Historic Grand Prix was traditioneel uit Engeland afkomstig. Maar doordat het reizen vanuit het Verenigd Koninkrijk recent is aangescherpt met een verplichte quarantaine van 10 dagen, is in samenspraak met de FIA en de Britse historische raceorganisaties besloten om hun aanwezigheid een jaartje uit te stellen. Volgend jaar dus als vanouds een Historic Grand Prix, dan inmiddels voor de tiende keer!

Contact