Terug naar overzicht

DTM - al 14 jaar spectaculair

Nieuws

DTM IN ZANDVOORT: EEN LANGE TRADITIE

Als komend weekeinde (10 t/m 12 juli) de DTM-bolides van Audi, BMW en Mercedes-Benz weer in actie komen op Circuit Park Zandvoort, wordt er weer een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de rijke historie van de DTM op ons nationale autosportcircuit. Voor het 15e jaar in successie komt de prestigieuze Duitse toerwagenserie immers naar Zandvoort. Daarmee kent de Zandvoortse DTM-race de langste traditie van alle DTM-evenementen buiten Duitsland. Zelfs op een Duits circuit als Oschersleben was de DTM niet vaker te gast dan op Zandvoort! De Zandvoortse DTM-historie kent een groot aantal memorabele momenten.


Foto: Hock-Zwei.net

In het jaar 2001 is de DTM voor het eerst in Nederland te gast. In het tweede seizoen na de heropleving van de serie zet de DTM voor het eerst weer de stap buiten de Duitse landsgrenzen en eind september vindt het voorlaatste DTM-weekeinde op Zandvoort plaats. Het evenement wordt overschaduwd door de aanslagen van 11 september, die kort daarvoor hebben plaatsgevonden. Vandaar dat het raceweekeinde een wat sober karakter kent, allerlei geplande festiviteiten vinden geen doorgang. Met Patrick Huisman en Christijan Albers (beide Mercedes-Benz ) staan er twee landgenoten aan de start. De zege in de hoofdrace gaat naar Mercedes-Benz-coureur Uwe Alzen, die in een spectaculaire beslissing Audi-rijder Christian Abt verslaat. Huisman grijpt als vierde in de hoofdrace net naast het podium.

 

In 2002 lijkt de Fransman Laurent Aiello, die als leider in het klassement naar Zandvoort komt, in een zetel op weg naar de titel, maar zijn pole-position wordt hem ontnomen vanwege een probleem met de brandstof. Aiello mag niet starten in de sprintrace, maar werkt zich in de hoofdrace van achteraan toch nog op naar de zesde plaats. Omdat zijn Zweedse teamgenoot Mattias Ekström voor het eerst een DTM-race wint, kan de concurrentie Aiello niet meer achterhalen en kan de Fransman toch de titel vieren. De Nederlandse rijders Albers en Huisman eindigen in de achterhoede.


Foto: Hock-Zwei.net

Albers wint voor eigen publiek

In het seizoen 2003 komt Christijan Albers als een serieuze titelkandidaat naar Zandvoort: voorafgaand aan de Nederlandse ronde heeft de Mercedes-Benz-coureur al drie wedstrijden gewonnen. In Zandvoort, bij de ‘Großer Preis der DTM’ (uit de tijd dat DTM-evenementen nog namen mochten hebben), lijkt Timo Scheider met zijn Opel als snelste in de training de grootste kanshebber voor de zege. Een losgeraakt rechter voorwiel na de pitstop maakt echter een einde aan de kansen van de Duitser en maakt voor Albers de weg vrij om voor eigen publiek de overwinning naar huis te rijden. Jeroen Bleekemolen rijdt voor Opel en eindigt als zevende, waarmee hij zijn enige punten van het seizoen scoort.


Foto: Hock-Zwei.net

 

Een jaar later is het  Peter Dumbreck, die met een zware crash bij het uitkomen van de Arie Luyendijk-bocht de adem bij het publiek doet stokken. De Schot stapt echter ongedeerd uit. Na de onderbreking wordt er opnieuw gestart voor een race over slechts tien ronden. De Zweed Mattias Ekström wint voor zijn Duitse Audi-merkgenoot Martin Tomczyk en Christijan Albers, die met zijn Mercedes-Benz voor het tweede jaar achtereen op het podium eindigt. Jeroen Bleekemolen wordt bij zijn enige optreden met een Opel Vectra GTS V8 13e. In het jaar 2005 rijdt routinier Manuel Reuter op Zandvoort zijn 200e DTM-race. Zijn merk Opel lijkt goede kansen te hebben, maar uiteindelijk wint Gary Paffett (Mercedes-Benz) voor Mattias Ekström (Audi) en Heinz-Harald Frentzen (Opel). Daarmee behalen voor de enige keer in dat seizoen alledrie de merken in de DTM een podiumplaats.

 

Dat de Deen Tom Kristensen niet alleen in lange-afstandsraces succesvol is, bewijst hij in 2006 op Zandvoort zijn tweede DTM-overwinning te behalen. Zelfs een tankkan die na de pitsop aan de zijkant van Kristensens Audi blijft hangen, kan de Deen niet van de overwinning afhouden. De latere kampioen Bernd Schneider (Mercedes-Benz) wordt tweede, Martin Tomczyk (Audi) derde. Het jaar erna is Audi helemaal dominant, al zorgt de manier waarop de uitkomst vanaf de pitmuur geregisseerd wordt voor felle kritiek van fans en media. Oud-F3-Masters-winnaar Alexandre Prémat lijkt op weg naar de zege, maar gaat in de slotronde in de remmen, zodat zijn Duitse merkgenoot Martin Tomczyk wint. Prémat wordt tweede, terwijl Ekström de derde plek in handen krijgt van Timo Scheider.


Foto: Hock-Zwei.net

Zomerse race in 2008

Vroeger in het seizoen dan ooit tevoren is de DTM in 2008 al in het tweede weekeinde van juli in Zandvoort. Dat verandert echter niets aan de dominantie van Audi, dat de eerste vier plaatsen bezet met Ekström voor Scheider, Kristensen en Tomczyk. Christijan Albers rijdt met een twee jaar oude Audi van het Futurecom-team, maar strandt al in de beginfase na een aanrijding. Na een aantal Audi-overwinningen zorgt Gary Paffett in 2009 weer eens voor Mercedes-Benz-succes. Mattias Ekström komt als tweede over de eindstreep, maar vanwege stalregie (tegenwoordig toegestaan, maar in 2009 nog verboden) raakt de Zweed twee weken later zijn klassering achter de groene tafel kwijt aan zijn Britse merkgenoot Oliver Jarvis en wordt uiteindelijk derde.

 

In 2010 behaalt Gary Paffett zijn derde zege op Zandvoort. Hij eindigt voor zijn Schotse merkgenoot Paul Di Resta en een kwartet van Audi-rijders met Timo Scheider, Mattias Ekström, Miguel Molina en Oliver Jarvis. Scheider maakt na een verprutste start vanaf de pole-position, waarbij hij naar de tiende plaats terugvalt, een sterke comeback. In het daaropvolgende seizoen, waarin de DTM al in mei op Zandvoort rijdt. wint Mike Rockenfeller in de duinen voor het eerst in zijn loopbaan een DTM-race. Bruno Spengler lijkt sterk, maar komt vanwege een niet werkende radioverbinding een ronde te laat binnen voor de verplichte pitstop en sluit daarna achter Rockenfeller weer aan, zodat de Duitser de overwinning veilig kan stellen. Achter Spengler eindigt Martin Tomczyk als derde. Met Renger van der Zande (Mercedes-Benz) staat er weer een landgenoot aan de start, de Nijmegenaar sluit zijn tweede DTM-race als 13e af.


Foto: Hock-Zwei.net

‘Nederlands’ BMW-team behaalt eerse DTM-pole

Met het seizoen 2012 doet ook de nieuwe generatie DTM-auto’s zijn intrede en met BMW maakt een succesvol merk na 20 jaar afwezigheid zijn comeback in de serie. Op Zandvoort is het echter opnieuw Audi dat de dienst uitmaakt. Timo Scheider pakt opnieuw pole, maar wederom wint hij niet, nadat de motorkap van zijn Audi losraakt. De zege gaat naar Edoardo Mortara, voor Mike Rockenfeller en Mattias Ekström, die er een volledig Audi-podium van maken. In 2013 is er in de kwalificatie succes voor het BMW Team MTEK, dat in zijn eerste DTM-seizoen dankzij Marco Wittmann de eerste pole-position binnenhaalt. Daar zit een Nederlands aspect aan: het team staat onder leiding van onze landgenoot Ernest Knoors. In de race echter zegeviert BMW-rijder Augusto Farfus van het Belgische RBM-team. Audi-rijder Mike Rockenfeller eindigt als tweede en stelt daarmee voortijdig de kampioenstitel veilig. Ook daarbij is er Nederlandse inbreng, dankzij zijn ‘performance engineer’ Chris van Rutten, die uit Haarlem komt. Timo Scheider wordt derde.

 

Pas in een heel laat stadium wordt Zandvoort voor het seizoen 2014 in de DTM-kalender opgenomen, nadat de geplande DTM-race in China geen doorgang vindt. Binnen zes weken zet het team van Circuit Park Zandvoort weer een geslaagd evenement neer, waarbij Mattias Ekström zich met zijn vierde zege in Nederland tot ‘koning van Zandvoort’ laat kronen. Marco Wittmann, die een race eerder al de kampioenstitel veiligstelde, wordt voor BMW als tweede geklasseerd. Merkgenoot Martin Tomczyk eindigt als derde.

 

Komend weekend start de DTM voor de vijftiende maal in de Zandvoortse duinen. Kaarten voor het DTM-weekeinde zijn te bestellen via de website van de DTM ( directe link). Toegangsbewijzen die besteld worden in de voorverkoop zijn goedkoper dan aan de kassa’s op het evenement zelf. Het volledige tijdschema is te raadplegen via DEZE LINK.

Sponsors