Terug naar overzicht

Terugblik op... de Paasraces

Race verslag

Het donkere ’racinggreen’ een ‘Lotusgele’ baan maakt al veel duidelijk. Het stuur in de compacte Renault-truck rechts in de cabine levert het definitive bewijs: deze bloedsnelle vrachtwagen wordt in stelling gebracht door een Engels equippe. Al op donderdagavond arriveerde de servicetruck van het team van Mark West.

De Londense garagehouder wordt vergezeld door drie landgeboten, met Graham Powell als belangrijkste man. Want hij is het die de Renault op het Zandvoortse asfalt in bedwang moet zien te houden. Een monteur en diens vriendin completteren het kwartet dat een stevige reis achter de rug heeft. Vanaf vliegveld Heatrow waar het bedrijf van West is gevestigd ging het naar Dover waar de ferry wachtte. In Calais kreeg de vrachtwagen weer vaste bodem onder de wielen waarna koers werd gezet naar Zandvoort.


Foto: Speedpictures.nl

Een hotelletje boeken in de badplaats was niet nodig. De vier slapen in hun truck. Coureur Powell en de twee anderen in het servicegedeelte. Mark West ligt gedurende de vier nachten op de paddock solo in de slaapcabine. ,,Omdat zij vreselijk snurkt’’, zegt West met een knipoog naar het vrouwelijke teamlid. ,,We zijn van alle gemakken voorzien. Verwarming, kookspullen, we hebben alles bij ons.’’

Thuis in Londen draait het bedrijf gewoon verder. Geen probleem met veertig personeelsleden in vaste dienst. MTHL Fleet Services is gespecialiseerd in het herstellen en onderhouden van vrachtwagens. ,,Daardoor is deze hobby betaalbaar’’, legt West uit. ,,We hebben alles op de plank liggen.’’ Overigens staan de letters MTHL voor Mark, Theresa, Halley en Lian. Pa West, ma West en hun twee kinderen.


Foto: Speedpictures.nl

Coureur Graham Powell is, hoe kan het anders, in het dagelijks leven vrachtwagenchauffeur. Zijn werk doet hij uitsluitend in Engeland. Het vaste land is de plek bij uitstek om lekker te racen. Na Zandvoort wacht een wedstrijd op circuit Paul Ricard in Frankrijk. Tijdens de finaleraces in oktober doen de truckers Zandvoort opnieuw aan. ,,Een meesterlijk circuit’’, zegt Powell over de vermaarde baan in de Noord-Hollandse duinen. ,,Alleen bocht acht ligt me niet zo. Die draait vervelend door.’’ Een Renaultrijder die moeite heeft met de bocht die ooit de naam Renaultbocht droeg. Hoe is het mogelijk.

Na vele jaren motorcrossen en dragracen koos Powell uiteindelijk voor het truckracen. ,,Verreweg het leukste van de drie disciplines. Zo’n enorm gewicht met 1000 pk onder de motorkap op de baan houden is een heerlijke uitdaging.’’ Het is maar goed dat de donkergroene Renault van MTHL Racing is voorzien van een snelheidsbegrenzer. Zonder limiter haalt hij met gemak 220 kilometer per uur. Of dat veilig is? Powell hoeft niet lang na te denken ,,Nee.’’ De eerste twee races op Zandvoort leverde Graham Powell een zesde en een zevende plaats op. Met het circuit inmiddels als bekend terrein gokt hij in race drie op tweede Paasdag op een betere klassering. Hij krijgt gelijk. De coureur wordt derde.


Foto: Speedpictures.nl

Niet lang na de prijsuitreiking rijden de gepassioneerde Britten alweer richting Calais. De volgende dag neemt Mark West weer de dagelijkse leiding over van zijn garagebedrijf. Graham Powell stuurt zijn MAN ergens in Groot-Brittannie weer over de linkerkant van de wegen. Met een slakkengangetje van 90 kilometer per uur. Van gemeen doordraaiende Renaultbochten heeft hij tot oktober geen last.


Foto: Speedpictures.nl

Sponsors