Terug naar overzicht

Terugblik op... de Zandvoort 500

Rob's Report

Een koude douche zonder ruitenwissers

Door: Rob Spierenburg
Foto's: Chris Schotanus, Essay Produkties en Eddy Spitteler

Tijdens de Zandvoort 500 hebben 25 van de 26 deelnemende teams dezelfde ervaring: om de zoveel rondjes doemt er een wolk van spray op in de achteruitkijkspiegels. Eventjes later spuit de rijdende koude douche voorbij om snel uit het zicht te verdwijnen. Vriend en vijand zijn het er over eens; de Pumax RT van Henk Thuis en Cor Euser is op deze zeiknatte zaterdag 19 november voor iedereen vele maten te groot en te snel.

Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties
 

Achter het grijze monster vechten de overige deelnemers prachtige duels uit. De heren en één vrouw hebben het niet makkelijk. Dan weer is de slick de beste optie omdat de baan zichtbaar opdroogt. Dan weer glibberen de auto’s de pitstraat in om als de brandweer banden met profiel op te halen. Neerslag in alle varianten daalt neer op het circuit. Soms is er zelfs behoefte aan ‘hagelbanden’. Helaas komt deze variant niet voor in het aanbod aan racesloffen.


Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties


Thuis en Euser leveren een knappe prestatie door hun bolide die doet denken aan een liefdesavontuur tussen een Chevrolet Corvette en een Dodge Viper, foutloos naar de finish te sturen. Maar hun zege doet niets af aan de stuurmanskunst die de overige deelnemers aan de eerste race om het winterkampioenschap tonen. En niet te vergeten de bergen energie die de rijders gedurende ruim vier uur leveren.


Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties


Zo verdienen Aart Bosman en Thomas Verkuijl een groot applaus door met hun in politiekleuren uitgevoerde Porsche 944 de vier uren vol te maken. Dat de twee als allerlaatste eindigen doet niets af aan hun prestatie. Al gaat het er bij het team soms wat onorthodox aan toe. Zoals het moment waarop Verkuijl aan het einde van zijn eerste stint niet vermoeid in een stoeltje in de garage ploft, maar als een geroutineerde monteur aan de motor van de Porsche begint te sleutelen.


Terwijl collega-rijder (en de eigenaar van de Porsche) Aart Bosman zich met de nodige moeite in de cockpit wurmt, vervangt Verkuijl in een mum van tijd de vier bougies van de 944 die de laatste paar rondjes nogal onwillig tekeer was getrokken. De vaste monteurs van het team doen  niet meer dan vol bewondering toekijken en het gereedschap aanreiken waar coureur Verkuijl om schreeuwt.  Als de spoedklus is geklaard spuit Bosman er vandoor. Met pikzwarte en ijskoude handen zoekt Verkuijl dan eindelijk de warmte van de garage op. De ‘politie-Porsche’ zal zonder verdere kleerscheuren het einde halen.
Waarom Verkuijl de reparatie uitvoerde en niet de monteurs? ,,Omdat het mij allemaal te lang duurde’’, legt de boomlange blonde amateurrijder uit Baarn uit. ,,Dus besloot ik het zelf maar te doen.’’ Verkuijl ging graag in op het verzoek van auto-eigenaar Bosman om hem tijdens de Zandvoort 500 als tweede rijder (en monteur) van dienst te zijn.


Foto: Eddy Spitteler


De twee kennen elkaar goed. Maar op de vraag waarom Bosman er in ‘s hemelsnaam voor koos om de 944 uit te dossen als politievoertuig, moet Verkuijl het antwoord schuldig blijven. ,,Wellicht vindt hij het leuk om voor de verandering eens vóórin een politieauto te zitten?’’ Dat het er bij ABOG Racing niet heel gestroomlijnd aan toe gaat, bewijst een monteur die Verkuijl op de schouder van zijn raceoverall tikt.


,,Zeg Thomas’’, begint de sleutelaar. ,,Heb jij tijdens je stint last gehad van geratel in je auto?’’ Thomas denkt na het schudt het hoofd. ,,Gelukkig maar’’, klinkt de monteur opgelucht. ,,Nadat ik je had geholpen met het vastsjorren van je gordels, was ik ineens mijn leesbril kwijt. Ik vond hem net terug naast de rijdersstoel.’’


De mix van strak geleide professionele teams en equipes die uit puur hobbyisme hun rondjes rijden maakt het Winterkampioenschap zo leuk. De profs maken zich zorgen over een minimale tik die zo af en toe opklinkt uit het motorblok. De amateur die op de zeiknatte baan met dichtgeknepen billen een tragere deelnemer inhaalt. Omdat zijn ruitenwissers het niet doen.


Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties


Wat hen bindt is de onvoorwaardelijke liefde voor de autosport. Ook de enige vrouw van het veld geeft alles om de race tot een goed einde te brengen. De Duitse Ronja Assmann is na vier uur en een beetje apetrots op haar vierde plek in divisie 1. Haar Porsche 991 GT3 van Arkenau Motorsport presteerde redelijk in de Zandvoortse nattigheid.


Foto: Eddy Spittler


Hoe hard het racevirus bij de 21-jarige coureur heeft toegeslagen, blijkt uit haar verhaal. De blondine studeert autotechniek in Berlijn. Ze woont er vlak in de buurt. Ze doet mee aan de Zandvoort 500 uit pure passie. Nee, ze droomt niet over een carrière in de autosport. En ja, ze genoot van het uitdagende Nederlandse circuit in de duinen. Als het even kan keert zij binnenkort in Zandvoort terug om er deel te nemen aan de Nieuwjaarsrace en aan de Final 4.


Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties


Opnieuw stapt zij dan in de omgeving van Berlijn in haar auto om er solo een kleine 700 kilometer in af te leggen. Na de race wacht dezelfde lange weg terug. In totaal stuurt Assmann dus 1400 kilometer over Nederlandse en Duitse wegen om op het circuit van Zandvoort in een Porsche nog geen 50 rondjes in actie te kunnen komen. Dan mag je jezelf een echte liefhebber noemen.

Sponsors