Terug naar overzicht

Terugblik op... met Peter Kox

Race verslag

Terugblik op de Hankook 12H ZANDVOORT met Peter Kox

Door Rob Spierenburg

De ingehuurde professionele coureurs die in actie komen in evenementen van de 24H International Endurance Series, weten bij voorbaat dat ze aan wedstrijden deelnemen die vele gezichten kennen. Want geef het stuur over aan de gentlemanrijder die jou inhuurt en de mooie positie die je realiseerde gaat mogelijk verloren.


Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties

 

In een volgende stint zal de topper opnieuw alles geven om zich naar voren te werken. Deze cyclus herhaalt zich tot de finishvlag is gevallen. Het vergt een heel specifieke benadering van de grote jongens. In de auto moet de ambitie uit de professionele neusgaten stromen. Erbuiten komt een goed relativeringsvermogen van pas.

Niet iedere betaalde coureur is in staat om met de twee tegenovergestelde gevoelens om te gaan. Zo stak een niet nader te noemen jonge Engelse coureur tijdens de eerste editie van de Hankook 12H ZANDVOORT in 2014 zijn ergernis over het falen van zijn amateur-teammaat niet onder stoelen of banken.

,,Hier heb ik geen zin meer in’’, foeterde de Brit. ,,Ik rijd het vuur uit mijn sloffen, terwijl mijn teamgenoot zijn rondjes achteruit rijdt.’’ De coureur vergat even dat de beste man die belabberde rondetijden realiseerde, de cheque zou tekenen die de schoorsteen van de Engelsman weer een paar maanden liet roken.


Foto: Eric Teeken - Creventic

 

Peter Kox is heel goed in staat om een bloedsnelle bolide te delen met enthousiaste amateurrijders. Het is immers zijn vak. Net als vorig jaar rijdt hij de Hankook 12H Zandvoort in een Ferrari 458 met de Tsjechen Pisarik en Jirik. De Oost-Europeanen  komen weliswaar niet in de buurt van de rondetijden van de Eindhovenaar, maar tenenkrommend traag is het duo niet. Wat Kox wel steekt zijn de vermijdbare fouten die de heren maken. Zoals inhalen onder geel. Het levert forse tijdstraffen op die nauwelijks meer zijn goed te maken.

Voor Peter Kox is het circuit van Zandvoort een vertrouwde baan. Al is hij er pas de laatste jaren weer regelmatig te vinden. ,,Het blijft een speciale plek. Niet alleen omdat het een echt rijderscircuit is, maar omdat ik hier lang geleden mijn eerste racekilometers maakte.’’


Foto: Dirk van Zon

 

Terwijl één der Tsjechen de Ferrari 458 over de baan stuurt, eet Kox een boterham. Zijn vrouw Esther geeft hem koffie. De twee zijn al 36 jaar samen. Met zijn 51 jaar en een enorme berg aan race-ervaring kent Kox het klappen van de zweep. Af en toe wandelt hij richting de monitor om te kijken of zijn co-rijder de glimmende kant nog boven heeft.

,,Het is een goede auto’’, zegt hij over de bloedrode Italiaan. ,,Maar te weinig downforce om het de Mercedessen lastig te maken. Dat bleek al tijdens de kwalificatie. Ik zag het verschil in rondetijden. Óf al die coureurs in de SLS-en horen in de formule 1 te rijden, óf de Ferrari komt snelheid te kort. Het laatste is waar.’’



Foto: Dirk van Zon

 

Met de vijftig gepasseerd is het niet verwonderlijk dat Peter Kox zo af en toe denkt aan een leven ná de autosport. Wat zou hij willen gaan doen? Zijn antwoord is verrassend. ,,Heb jij wel eens een ongelukkige postbode gezien? Ik niet. Dus dat lijkt mij wel wat.’’ Of het een dolletje is laat de coureur in het midden. Voor een wandeltocht achter een posttrolley is het nog veel te vroeg. Kox is nog razendsnel.

,,Als ik zou merken dat het minder wordt, houd ik er mee op.’’ Aan een stampvol jaar als bijvoorbeeld 2013 heeft de coureur geen behoefte meer. ,,Toen was ik 230 nachten van huis. Daar heb ik geen trek meer in. Aan snelheid op de baan heb ik nog niets ingeboet. Maar het herstel na een slopende reis kost mij wel meer tijd. Met het altijd onderweg zijn ben ik helemaal klaar.’’

Liefst dertien keer nam Peter Kox deel aan de 24 uren van Le Mans. Hij genoot van het sturen over de legendarische baan. De pokkenherrie en de hectiek die Le Mans typeren kunnen hem gestolen worden. ,,Oh, wat is het heerlijk als je daar je rondjes rijdt. Effe weg van het gekkenhuis. Lekker in je auto op jezelf aangewezen je ding doen.’’ Hij won de wedstrijd der wedstrijden in 2003. In de GT1 klasse pakte hij de zege in een Ferrari.

De Brabander behoort tot het piepkleine selecte Nederlandse gezelschap dat zich professioneel autocoureur mag noemen. Hij is onlosmakelijk verbonden met merken als Lamborghini, Aston Martin, Spyker en Ferrari. En met BMW. Want daar rijdt hij privé in. Een diesel. ,,Want ik tank niet graag.’’


Foto: Eric Teeken - Creventic

 

Kox opende de Hankook 12H ZANDVOORT op vrijdag en zal de race op zaterdag eindigen. Hopelijk verloopt de rijderswissel wat vlotter dan eerder op de dag. Toen zag Kox de Ferrari de pitsstraat binnenrijden. De 458 hield halt. Niet naast de raceschoentjes van de geconcentreerde prof, maar bij een official met een stopwatch. Vanwege het inhalen van vijf auto’s terwijl de gele vlaggen werden gewapperd, kreeg de Ferrari van Scuderia Praha een tijdstraf van liefst 90 seconden.

De eerder genoemde heetgebakerde Engelse profrijder had wellicht zijn helm op het asfalt gesmeten en de eerste ferry naar huis genomen. Peter Kox wachtte geduldig en begon even later aan zijn reparatiewerkzaamheden. Zoals het een prof betaamt.


Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties

Sponsors