Terug naar overzicht

Terugblik op...de Circuit Short-Rally

Rob's Report

Na de winter springend de wei in

Door: Rob Spierenburg
Foto's: Chris Schotanus, Essay Produkties en Archief Frans van Aken.

,,Dames en heren. Wat een ge-wel-di-ge, fan-tas-tische goedemorgen!’' De tekst vol zachte g’s rolt over het circuit. Het is niet de vertrouwde stem van vaste speaker Rob Petersen die door de nog wat fletse duinen (want het is nog geen lente) schalt, maar die van Frans van Aken. Geen Zandvoortse tongval, maar onvervalst bourgondisch Brabants. Zijn uitspraak van de Nederlandse taal doet je direct trek krijgen in een grote sappige biefstuk vergezeld van een karafje rode wijn. Zelfs op een geweldige, fantastische goede morgen.

Veldhovenaar Van Aken voorziet de Short Rally op en rond het circuit van Zandvoort voor de vierde maal van commentaar. In zijn stem is soms een lichte vorm van spijt te horen dat hij niet meer zelf achter het stuur zit. Zeker als de Opel Ascona of de Opel Corsa ter sprake komt. Hij ging in beide modellen vele seizoenen los. Dus druipt de nostalgie uit de vele luidsprekers langs de baan als van Aken er één in het oog krijgt.


Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties

De Brabander mist het rallyrijden nog elke dag. Problemen met de gezondheid deden hem achter de microfoon belanden. Een alternatief waar hij hoorbaar van geniet. ,,Omdat het er zo enorm relaxed aan toe gaat. Er is geen haat en nijd. Iedereen helpt elkaar. Rally rijden is geen contactsport. Dus loop je niet de kans dat je een seizoen vaarwel kan zeggen als je met een klein budget buiten je schuld om van de baan wordt gekegeld.’’

Vanwege het sportieve karakter van de rallysport is er geen sprake van rivaliteit onder de supporters. ,,Laat Roodwit voetballen tegen Groenzwart en je hebt een peloton ME-ers nodig. Laat  10.000 fans kijken naar een rally en er zijn vier agenten aanwezig. Die staan trouwens te kijken naar de wedstrijd, want de toeschouwers hoeven zij niet in de gaten te houden.’’


Foto: Archief Frans van Aken

Frans van Aken nam tien jaar geleden afscheid van zijn passie. ,,Sindsdien ben ik er tijdens wedstrijden over aan het lullen. Daar krijg ik energie van.’’ Soms krijgt het even te kwaad. Ik stond net naast een Opel Corsa. Dan springen de tranen in mijn ogen. Maar ik heb mijn kinderen beloofd niet meer zelf in te stappen. Weliswaar op een andere manier doe ik nog steeds mee. Ik heb dus niks te klagen.’’

De Short Rally op Zandvoort wordt door de deelnemende coureurs als altijd aangegrepen als laatste voorbereiding op het nieuwe rallyseizoen. De auto’s zijn nog wat springerig. Als dierentuinvee dat eindelijk het binnenverblijf mag verlaten. Het levert een bonte verzameling vierwielers op. Van antieke Duitsers tot nagelnieuwe Japanners. Het meest opmerkelijke voertuig bracht Harry Martens naar Zandvoort: een prachtige Citroën DS. Één van de laatste exemplaren die de Franse autobouwer uit de fabriek liet rollen: een Pallas uit 1975.


Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties

Slechts een orthodoxe Citrofiel zal mismoedig het hoofd schudden als hij de Godin op en naast het circuit bezig ziet. Alle andere autoliefhebbers kijken met een glimlach naar de stoere Snoek. Beide kampen laten Martens koud. ,,Dat ik met deze auto aan rallysport doe, levert soms wel eens een boze blik op. Zo’n mooie oude Citroen, zeker een Pallas, is om toertjes mee te maken. Ik steek anders in elkaar. De klassieke rondjes rond de kerk geloof ik wel.’’

Aangezien je ook in een DS de kans loopt om lek te rijden, paste Martens de achterschermen aan. Om het wisselen van het wiel te bespoedigen, maakte het kenmerkende dichte achterspatbord plaats voor een open variant waardoor het wiel gemakkelijker bereikbaar wordt. Krikken zit er overigens niet bij. De hydrauliek van een Snoek doet het wiel los van de grond komen. Een simpel steuntje dat onder het chassis wordt geplaatst is het enige noodzakelijke stuk gereedschap. En natuurlijk de onmisbare kruissleutel.


Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties

De Pallas van Martens is een halfautomaat. Kuren vertoont het systeem niet, want de Limmenaar is gespecialiseerd in het reviseren van versnellingsbakken. Met slippende banden aan een proef beginnen zit er voor de DS dus niet bij. ,,Ik zet hem in de versnelling, geef gas en wacht rustig tot er beweging in komt.’’ De krachtbron van ruim 2300 cc heeft vanzelfsprekend enige moeite om vaart in de 1500 kilogram te krijgen. Om het geheel af te remmen beschikt de Citroën achter over schijfremmen die afkomstig zijn van een Citroën SM uit de jaren zeventig.

Het gedrag van de Snoek tijdens de diverse proeven is op zijn minst weerbarstig te noemen. ,,In deze auto heb je te maken met onderstuur van hier tot ginder. Ik was de enige tijdens deze shortrally die op het asfalt steevast met gillende banden voorbij kwam. Maar de auto heeft zich prima gedragen. Over het hele evenement gezien kwam ik maar 100 seconden tekort op de snelste BWM’s. Zo kleunde ik moeiteloos de heuvel op achter de hoofdtribune. Alleen met de vele konijnenhollen had ik nogal wat last.’’


Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties

De jeugdige autosportfans op Zandvoort keken tijdens de shortrally net zo verrast naar de DS als de bezoekers deden in 1955 op de Parijse Autosalon. Tijdens deze autotentoonstelling waarop de Snoek werd geïntroduceerd, kwamen liefst 12.000 bestellingen binnen. Twintig jaar en 1.330.755 geproduceerde Godinnen later vond Citroën het welletjes. Uit het Nederlandse straatbeeld zijn ze nog altijd niet verdwenen. En dankzij Harry Martens zie je ze soms zelfs in de autosport voorbij zoeven. Bijna geluidloos. Op een enkele gillende band na.

Sponsors