Terug naar overzicht

Terugblik op...de Pinksterraces

Race verslag

Terugblik op de Pinksterraces

Veldhospitaal voor gekreukelde KIA’s

Door: Rob Spierenburg

Het is maar goed dat KIA Polska de prijs voor een raceklare Picanto laag heeft gehouden. Voor 10.000 euro is een exemplaar aangeschaft. Nieuw uit de doos. Een aantal Poolse coureurs dat tijdens de Pinksterraces in actie kwam, rest weinig anders dan direct bij terugkomst in het vaderland een bestelling te plaatsen. Het zijn stevige karretjes. Maar op een koprol over het asfalt of een frontaaltje op een muur zijn de Picanto’s niet berekend.


Foto: Justin van Densen, Essay Produkties

Naar aanleiding van de vele crashes had het Poolse KIA-dorp dat zich donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag op het terrein bevond aan de binnenkant van de Tarzanbocht,  wel iets weg van het veldhospitaal uit de legendarische Amerikaanse televisieserie M*A*S*H. Alle rijders waren er ongeschonden teruggekeerd. Dat kon niet worden gezegd van hun Picanto’s. Breed grijs tape werd bij meters gebruikt om het gescheurde blik bij elkaar te houden. De monteurs buffelden als chirurgen. Knokten de legerartsen voor het leven van hun patiënten; de Poolse monteurs vochten tussen race 1 en 2 tegen een onverbiddelijke deadline.

Een enkele KIA Picanto werd door de mecaniciens als verloren beschouwd. Op een trailer wachtten de aangeslagen wrakken om naar huis te worden gebracht. Daar zal een sloper hen tot een kubusje blik persen. Van nummer 19 waren de contouren nog vaag zichtbaar van wat ooit een stoer racertje was. Tientallen stukken blik aan elkaar geplakt. Zoals onderzoekers plachten te doen met de restanten na een vliegtuigcrash.


Foto: Chris Scotanus, Essay Produkties

De monteurs van auto nummer 21 weigerden de moed op te geven. Hoewel de linkerzijkant van de Picanto uit golfplaat leek gemaakt, wachtte coureur Marcin Ganowski geduldig op het moment dat de levensreddende operatie voorbij was. ,,Onvoorstelbaar dat ze de auto weten op te lappen voor de tweede race’’, prees de 35-jarige Pool zijn team.

Waar het in de eerste race was mis gegaan? ,,In de vierde rechterbocht nadat je omhoog gaat’’, legde Ganowski uit. Een blik op de plattegrond van het circuit leert dat de Pool doelt op bocht nummer 10. Laat die nou naar links draaien. Hij zal de derde bocht na de Hunserug hebben bedoeld. Het Scheivlak. Die gaat rechtsom. Een klapper doet het geheugen geen goed.

,,Helemaal geen moeilijke bocht. Maar nadat ik iemand een stukje eerder hard over de kop had zien gaan, raakte ik even mijn concentratie kwijt en vloog er af.’’ Het gevolg was vele uren werk voor zijn sleutelaars. Ze haalden hun deadline. De Picanto van Marcin Ganowski viel niet uit elkaar en haalde de finish.

Tussen alle Polen bewoog zich één Nederlandse Picantocoureur. Op uitnodiging van KIA Nederland mocht Ruben Baeten op Zandvoort in actie komen. Hetzelfde circuit waar de redacteur van de Nederlandse editie van het autosportblad Top Gear in 2012 zijn racelicentie haalde. Tijdens Pinksteren maakte hij voor het eerst tijdens een race gebruik van het diploma. In de eerste manche startte hij van de achttiende plek om als dertiende te finishen. ,,Daar ben ik best trots op.’’


Foto: Chris Scotanus, Essay Produkties

De strijd in de kleine KIA was voor Baeten een mooie aanleiding om zich even niet bezig te houden met de toekomst van zijn blad. Niet dat het maandelijkse magazine dreigt te verdwijnen, maar het plotselinge ontslag door de BBC van Top Gear boegbeeld Jeremy Clarkson, deed ook de redacties van de zelfstandige bladen op hun grondvesten schudden. Het blad verschijnt in dertig landen, waaronder Zuid-Korea. ,,De BBC gaat  het televisieprogramma opnieuw invullen’’, weet Baeten. ,,Over de toekomst van ons magazine maak ik mij geen zorgen. Wij staan los van het televisieprogramma. Komende maand vieren wij ons tienjarig jubileum.’’


Foto: Dirk van Zon

Ruben had het zeer naar zijn zin gehad tijdens de rondjes met zijn Poolse makkers. ,,Natuurlijk rijd ik uitsluitend voor de eer. Maar weggeven doe ik niks. Een aantal kan ik hebben.’’ Doordat de journalist zijn licentie op Zandvoort haalde, bood het circuit hem weinig verrassingen. De Picanto daarentegen bezorgde hem de nodige kopzorgen. ,,Alle auto’s zijn standaard uitgerust met ABS. Als je aanremt grijpt dat systeem hardhandig in. Heel lastig als je iemand wilt uitremmen. Dan verlies je zo ongelooflijk veel snelheid. Maar ik geniet volop. Ook van de onderlinge sfeer. Het is één grote familie.’’

Een stukje verderop in het KIA-dorp wachtte Mike Beckhusen ongeduldig op race 2. Dat de tijd hem niet snel genoeg ging was het gevolg van zijn leeftijd. De Duitser is pas vijftien jaar oud. ,,De jongste toerwagenrijder van mijn land’’, meldt Mike trots. Het circuit van Zandvoort vond hij super. Welk gedeelte het meest uitdagend was? ,,De Carrousel’’, zegt Beckhusen gedecideerd. Zandvoort kent vele legendarische passages. Maar ‘de Carrousel? ,,Nou ja’’, zegt Mike. ,,Zo noem ik dat stuk.’’ Dan blijkt dat de jongeling het heeft over de Hans Ernstbocht. Da’s ook wat. Wordt er eindelijk een bocht vernoemd naar de vermaarde voormalig circuitdirecteur; noemen ze hem Carrousel.


Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties

Als aan het einde van de middag ook race 2 er op zit, loop Ruben Baeten met een bezweet hoofd terug van het Parc Fermée. Helm onder de arm. ,,Elfde’’, zegt hij met een zeer tevreden glimlach om de mond.

Sponsors