Terug naar overzicht

Terugblik op DNRT Racing Days 2018

Rob's Report

Over stofzuigers en blokkerende remmen

Tekst: Rob Spierenburg
Foto's: Rick van der Veen

,,Heb jij effe een stofzuiger voor me?’’ Deze zin zou je niet direct in verband brengen met de autosport. Daar gaat het over steeksleutels, leidingklemmetjes en in het ergste geval over koevoeten. Maar in het laatste weekeinde van juni vond het evenement DNRT Racing Days plaats. De enthousiaste amateurrijders willen nogal eens naast de baan belanden en zand happen. Dan heb je in aanloop naar de volgende race dus een stofzuiger nodig.

,,Want het is zo vervelend als je met je gasvoet telkens uitglijdt over het zand’’, zegt een Mazda X5 eigenaar die kort aan het crossen was geweest. Als de man ook een haspel heeft gescoord wordt de stofzuiger direct uit zijn handen gegrist door zijn echtgenote. ,,Laat moeders het maar doen’’, zegt ze kort. ,,Dat is mijn taak als hoofdsponsor.’’

Elke raceklasse in DNRT vormt als het ware een eigen familie. Weliswaar dankzij de gemeenschappelijke passie is de onderlinge verbondenheid tussen de verschillende racegroepen groot. Toch leven de deelnemers aan de Mazda X5 Cup, de Peugeot 206 GTi Cup, de Volvo 360 Cup en al die andere klassen in hun eigen wereld. Ze spreken hun eigen taal en sleutelen op hun eigen plek. Een DNRT race-weekeinde is als een traditionele samenkomst van verschillende Indiaanse stammen. Een Pow Wow noemen ze dat. Met Huub Vermeulen als Groot Opperhoofd.

Terwijl de ene na de andere klasse over het Zandvoortse asfalt stuift, zit Vermeulen op racecontrol rustig achter een tafel in de wetenschap dat alles naar behoren verloopt. Zijn droom om autosport toegankelijk te maken voor iedereen die het leuk vindt om hard in de rondte te rijden, zonder dat het bergen geld kost, heeft hij waargemaakt. Zijn streven om op een racecircuit voor zo weinig mogelijk geld van A naar A te kunnen scheuren, heeft zelfs invloed op zijn privéleven.

Onlangs voelde hij zich tijdens een bezoek aan zijn huisarts niet geheel wel. De dokter keek het even aan en vond het raadzaam om een ambulance te bellen. Hoewel het achteraf loos alarm bleek, arriveerde de ziekenwagen en leverde Vermeulen (74) tien minuten later af in het hospitaal.

,,Dat doe ik dus nooit meer’’, zegt ‘Mister DNRT’ vastberaden. Aansluitend legt hij uit wat hij met zijn opmerking bedoelt. ,,Dat ritje naar het ziekenhuis blijkt 800 euro te hebben gekost.’’  Vermeulen zwijgt even. ,,Acht-honderd euro!! Voor 10 minuten!! Volstrekt belachelijk. Ik hoefde het niet zelf te betalen. Maar toch. Dat overkomt mij niet meer. Volgende keer regel ik mijn eigen vervoer.’’ Ook buiten het circuit is Vermeulen gepassioneerd bezig met kostenbeheersing.

In het Mazda kamp begon Michael van der Heijden de twee DNRT-dagen opgewekt en dus met een gezonde blos op de wangen. Na de tweede race op zondag is zijn goede humeur verdwenen en oogt hij bleekjes. Twee van de drie Mazda’s X5 die Van der Heijden in de strijd brengt, kunnen vanwege te grote schade niet meer deelnemen aan de afsluitende derde race. ,,Het hoort er allemaal bij’’, zegt de in IJmuiden geboren Akersloter monter. In zijn gedachten spoken heel andere zinnen rond.

Want door een stommiteit van een onervaren rijder voor hem was Michael vol in de muur gereden. ,,Zijn remmen blokkeerden waardoor ik geen kant meer op kon.’’ Na de race kwam de betreffende brokkenmaker zijn excuses aanbieden. Want ook dát is DNRT. Handen werden geschud. Ergernis weggeslikt. En plannen gemaakt om de zaak snel te repareren. Want op 6 en 7 juli meldt het enorme veld zich alweer op het Belgische Spa.

,,Ga ik redden’’, klinkt Michael zelfverzekerd, terwijl hij knikt richting de twee kreupele Mazda’s. Het team van Michael van der Heijden kan steevast rekenen op tien sleutelaars. Dinsdagavond is vaste prik voor de heren die hun werk doen in een grote schuur naast het woonhuis in Akersloot van de man die inmiddels zes exemplaren van het charmante cabriootje runt. Als Goede Tijden Slechte Tijden begint, verdwijnen de heren steevast richting de zes Japanners.

,,Sleutelen is misschien wel het belangrijkste onderdeel van mijn uit de hand gelopen hobby’’, erkent Van der Heijden die ook zelf een X5 bestuurt. Om zijn passie betaalbaar te houden verhuurt hij zijn andere Mazda’s aan collega-coureurs. ,,Ik hoef er geen geld aan te verdienen. Als ik quitte draai is het goed. Formule 1 kampioen word ik toch niet meer. Dus ga ik maar zo veel mogelijk plezier maken.’’

Als ook de derde race is gefinished in de Conrad Mazda MaX5 Cup, zit het DNRT-weekeinde er voor Van der Heijden en al zijn Mazda-vakbroeders er op. De man van de stofzuiger eindigde in de laatste race op de 28ste plaats. In het sterk uitgedunde veld hield hij maar drie collega-coureurs achter zich. Maar zijn cockpit bleef deze keer zandvrij. Tot grote tevredenheid van zijn hoofdsponsor.

Sponsors