Terug naar overzicht

Terugblik op DNRT Super Race Weekend

Rob's Report

Het supermooie autosportleven van Jaap van lagen

Tekst & Foto's: Rob Spierenburg

 

Zie Huub Vermeulen op zijn sportfiets over de Paddocks pedaleren en we weten direct dat DNRT op het circuit is neergestreken. Aan zijn manier van fietsen is te zien of alles op rolletjes loopt. Doet Huub het rustig aan dan is er geen vuiltje aan de lucht. Trekt hij een sprintje dan is er het één en ander aan de knikker. Op de zaterdag van het superraceweekeinde peddelde de DNRT-vader rustig rond en maakte hier en daar een praatje.

Terwijl Vermeulen stond te keuvelen op Paddock één, miste hij de verbale aanvaring tussen een vader en zijn zoon die op Paddock twee plaatsvond. Misschien maar goed ook, want Huub predikt fair en veilig racen in DNRT. En dat was de jongeling in de door zijn vader race-klaar gemaakte BMW E30 eventjes vergeten.

,,Het circuit van Zandvoort heeft nogal wat bochies’’, meldde een rijder die de verhitte discussie van een afstandje volgde. ,,Dat is lastig voor die jongen, want hij gaat overal rechtdoor. Hij moet nog veel leren.’’ Terwijl pa het stuk gereedschap gebruikte dat elke monteur het liefst links laat liggen – een koevoet – stond de brokkenmaker met rode schaamoren te kijken naar de schade die hij rechtsvoor had aangericht.

,,Hoe krijg je zoiets voor elkaar?’’, mopperde pa terwijl hij het ingedrukte spatbord probeerde terug te buigen. De jonge coureur zei niets. ,,Wanneer word je nou eindelijk eens wat voorzichtiger! Dit is de zoveelste keer dat je schade rijdt.’’ De jongen keek zonder al teveel plezier in de ogen van zijn vader en nam zachtjes het woord. ,,Je hebt gelijk. Sorry. Maar ik moet terug de baan op, want mijn spiegel moet er nog ergens liggen.’’ Pa keek zijn zoon hoofdschuddend aan en verzuchtte: ,,Je gaat nergens heen want de auto is krom.’’

Een uurtje later kon de brokkenmaker kijken naar hoe het wél moest. Het enige dat hij hoefde te doen was het in de gaten houden van de van start tot finish leidende Mercedes SLK met het nummer 600. Foutloos sturend voerde de coureur het veld aan. Door te slipstreamen bleef de top drie lang aan elkaar kleven. Pas toen de nummers twee en drie onderling een robbertje gingen vechten, sloeg de grijze 600 een definitief gaatje.

Dat de rijder in de SLK 600 als winnaar over de eindstreep vloog was zeer voorspelbaar. Want het was Jaap van Lagen die de auto bestuurde. Een vrij weekeinde stelde hem in staat om als gastcoureur in de Mercedes van CIASS Racing te kruipen. Het bedrijf uit Ede sponsort Van Lagen al een eeuwigheid en nodigde hem uit om tijdens de DNRT Superracingdays in actie te komen. ,,Ik was vrij, dus waarom niet?’’, meldde Jaap van Lagen na zijn gewonnen race. ,,Hartstikke leuk om een dagje met het team door te brengen.’’

Ook twaalf ronden sturen in een Mercedes SLK kost energie. Dus zat het bezwete haar van Van Lagen aan zijn schedel vastgeplakt toen hij zijn helm afzette en een stoel pakte in de tijdelijke thuisbasis van CIASS Racing op Paddock 2. ,,Je moet in zo’n klasse met allemaal gelijkwaardige auto’s enorm secuur rijden. Geen fouten maken en af en toe een héél klein beetje glijden.’’

Jaap van Lagen (40) behoort tot het kleine, selecte groepje Nederlandse autocoureurs dat kan leven van de sport. ,,Ik ben sinds 2008 full prof. Vanzelfsprekend rijd ik in allerlei klassen heel wat wedstrijden. Maar het personal coachen neemt minstens zoveel tijd in beslag.’’ Het beter maken van autocoureurs - met name Porsche-rijders - die op eigen houtje niet verder komen, brengt van Lagen de hele wereld over. Zomer en winter. Lente en herfst.

Veel professionele autocoureurs zijn huiverig om als passagier rond te rijden in een snelle bolide. Zij willen te allen tijde de touwtjes in eigen handen hebben. Van Lagen is niet benauwd om op de passagiersstoel plaats te nemen. Sterker nog; hij geniet er van. ,,Het doorgeven van de kennis die ik heb opgedaan geeft mij een enorme kick. Prachtig om bij een coureur zoveel progressie te zien.’’

Angst heeft Van Lagen nooit. ,,Ik zorg er steevast voor dat er een perfecte communicatie is met de coureur die ik coach. Als de geluidsapparatuur van zijn helm niet in orde is, dan krijgt hij er één van mij. Ik heb altijd een extra exemplaar bij mij. En natuurlijk zorg ik ervoor dat ik mij zo positioneer dat ik altijd direct bij het stuur kan.’’ Dat er tijdens het coachen veel gesproken en uitgelegd moet worden is een logische zaak. ,,Sommige amateur-coureurs kunnen heel hard rijden. Maar ze weten niet waarom. Ik weet heel veel van de techniek en leg ze uit hoe het zit. Het mooie is dat die coaching ook van mij een betere rijder maakt. Puur omdat je continu kijkt naar wat iemand doet.’’

Dat Van Lagen in de autosport terecht is gekomen is een wonder. Misschien wel een Godswonder. Het zwaar Christelijke Veluwse gezin waarin hij opgroeide stond sporten op zondag in de weg. Doordeweeks werd het toegestaan, maar zeker niet gestimuleerd. Geen televisie in huis. Het geloof stond centraal.

Op zijn achttiende kwam Jaap van Lagen ‘religieus uit de kast’. Hij ging zijn eigen weg. Via een talentenjacht kwam hij in de autosport terecht. ,,Ik was de eerste winnaar van de Radio 538 Challenge en won een gratis seizoen in de Citroen Saxo Cup. Mijn begin. Ik was 21 jaar oud.’’ Van Lagen groeide en groeide en is al bijna tien jaar een autosportprofessional. De relatie met zijn ouders is overigens altijd goed gebleven.

,,Ik heb een supermooi leven want ben alleen met autosport bezig. Soms vragen mensen wel eens hoever ik was gekomen als ik er eerder mee was begonnen. Dan zeg ik dat ik misschien wel Formule 1 had gereden. En dan? Is dat zo leuk? Dan had ik in elk geval deze leuke dag op Zandvoort op mijn buik kunnen schrijven.’’

Sponsors