Terug naar overzicht

Terugblik op...het DTM weekend (3)

Race verslag

Van saaie staatjes naar opwindende cijfers

Door: Rob Spierenburg

Foto's: Chris Schotanus, Essay Produkties

Het snackaanbod is uitgebreid met Bratwurst. Een vraag in het Nederlands wordt steevast beantwoord met ‘Wie bitte?’ Op de koplampen van de vrachtwagens achter de pitstraat is zelfs het kleinste vleugelfragment  van een dode mug verwijderd. Dat kan maar één ding betekenen: de DTM is in Zandvoort teruggekeerd. Dus kan René de Boer niet ver weg zijn.

De in het Duitse Kevelaer wonende Nederlandse autosportjournalist kwam steevast op de donderdag voor het DTM-weekeinde in Zandvoort aan. Als altijd logeert hij in hotel Hoogland aan de Westerparkstraat. Hij heeft er zijn vaste kamer. Tijdens het DTM-evenement eet hij minimaal een keer bij het Italiaanse restaurant La Fontanella. René de Boer houdt van tradities. Dus zit hij goed in de autosport, want die staat er bol van.

Met de term ‘autosportjournalist’ wordt De Boer te kort gedaan. Vraag hem wat hij zoal doet en je kunt het beste even gaan zitten. Met betrekking tot de DTM treedt hij namens het Circuit Park Zandvoort op als mediagedelegeerde. Zelfs een ultralaat accreditatieverzoek van een vergeetachtige journalist wordt in de regel door hem succesvol ter hand genomen. Degenen die de strenge DTM-wereld kennen, begrijpen direct dat de bijna twee meter lange Hollander geen kleine jongen is.

Als lid van het persteam van ITR (de organisatie achter het toerwagenkampioenschap) vertaalt en schrijft De Boer vele persberichten. In het Nederlands, Duits of in het Engels. Het Duits en Engels spreekt hij vloeiend en schrijft hij foutloos. Dat moet ook wel wil je tijdens een race een schriftelijk live-verslag leveren voor de website van de DTM. Dan is er geen tijd voor het raadplegen van een woordenboek of het bellen van een kennis met de vraag hoe het ook al weer zat met de vervoeging van het Duitse werkwoord ‘bremsen’.

René de Boer leidt tijdens het 33 races tellende seizoen van het Europese kampioenschap Formule 3 alle persconferenties. In gesprek met de jonge honden huppelt hij moeiteloos van Engels naar Duits en, indien nodig, naar het Frans. Accentloos. Op zeven weekeinden maakt de Formule 3 deel uit van het DTM programma. Alleen in Rusland (29 en 30 augustus) moeten DTM en Formule 3 het stellen zonder de inbreng van René de Boer. Dan is hij op Zandvoort actief als de Historische Grand Prix er plaatsvindt.

,,Ik ben er niet heel rouwig om dat ik het DTM-weekeinde in Moskou mis. Ik ben er twee keer aan het werk geweest. Wat ik mij er vooral van herinner is dat ik zeven uur kwijt was om van mijn hotel naar het circuit te komen. Een stukje van nog geen zestig kilometer. Infrastructuur ontbreekt volledig tussen Moskou en het circuit in the middle of nowhere. Deze zomer komt er een einde aan het contract tussen DTM en Moskou. Of ze er nog terugkeren waag ik te betwijfelen.’’

René de Boer is één van de oprichters van de inmiddels gerenommeerde website autosport.nl. Hij levert nog altijd vele teksten. Hij schrijft wedstrijdverslagen voor een aantal fabrieksteams. Werkt in opdracht van de Telegraaf (autosport en skiën) en is actief voor het Japanse blad AutoSport dat wekelijks in een oplage van 200.000 verschijnt. DTM is enorm populair in het land van de Rijzende zon. Al is de 24 uur van Le Mans er de absolute nummer 1. Datzelfde geldt overigens voor De Boer.

,,Dat is de enige race waar ik heen zou gaan zonder er een klus te moeten doen. Ik ben er inmiddels negentien keer geweest. Fantastisch evenement.’’ Desondanks verdient het circuit van Le Mans geen plaatsje in de favoriete top drie van de kenner. ,,Bathurst in Australië staat bij mij op nummer één. Ligt tegen een berg aan. Vele hoogteverschillen en bloedsnel.’’ Op positie twee staat de Nürburgring. De Nordschleife welteverstaan. Zandvoort bekleedt nummer 3. René de Boer bezocht tot op heden 86 racecircuits in 28 verschillende landen. ,,Ik houd dat keurig bij. Ik heb er nog honderden te gaan.’’

Ook buiten de autosport gebruikt de Nederlandse Duitser zijn taal- en schrijftalenten. Maar het zijn de snelle mannen (en een enkele vrouw) die voor het grootste deel zijn leven bepalen. ,,De autosport heeft mij de wereld leren kennen.’’ Niet slecht voor de man die ooit zijn zinnen zette op het heel wat minder avontuurlijke beroep van accountant.

Het vermaarde racebloed kroop waar het niet gaan kon. Cijfertjes maakten plaats voor……cijfertjes.  Saaie boekhoudkundige kolommen werden verdreven door opwindende rondetijden en interessante tussenstanden. Al 25 jaar lang maakt René de Boer deel uit van de bruisende autosportwereld die hij zo liefheeft. Als beschouwer. Niet als deelnemer. Aan zelf racen moet hij niet denken. ,,Ten eerste heb ik daar het postuur niet voor. Ten tweede het talent niet. Tot slot is het er over schrijven minstens zo leuk.’’

Sponsors