Terug naar overzicht

Terugblik op...Zandvoort Masters Weekend

Race verslag

De heerlijke verslaving van een Duitse prins

Door: Rob Spierenburg.
Foto's: Chris Schotanus, Essay Produkties, ADAC Motorsport

 

Als hij had geëist dat zijn volledige naam op de witte Reiter Lamborghini te lezen was, zou er bij het achterlicht begonnen moeten worden in de hoop dat het klusje bij de voorlichten was geklaard. Prins Albert Maria Lamoral Miguel Johannes Gabriel vorst von Thurn und Taxis.  

Gelukkig is het ego van de Duitse coureur die uitkomt in de ADAC GT Masters een stuk kleiner dan zijn naam. Albert von Thurn und Taxis vindt hij lang zat. Sterker nog, het prettigst vindt hij het als hij simpelweg met Albert wordt aangesproken.  Op en rond de circuits welteverstaan. Kom hem tegen in koninklijke kringen en ‘Hé Albert, jongen. Hoe gaat-ie?’ is enigszins ongepast.

We hebben hier namelijk te maken met een telg uit een oeroud en schatrijk Duits adellijk geslacht. Dat de familie aardig in de slappe was zit, bleek in 2009 toen Albert werd aangemerkt als ’s werelds jongste miljardair. Het geschatte vermogen van de toen 26 jaar oude prins werd geschat op 2.3 miljard dollar. Pen dit bedrag neer in cijfers en je hebt hetzelfde probleem als het voluit schrijven van zijn naam.

Als eerder gememoreerd is de 32-jarige Lamborghinirijder (vriend van Hans Reiter) in de nabijheid van race-asfalt zeer toegankelijk. Al is het organiseren van een één op één gesprek niet heel makkelijk. Albert V.T.U.T is een druk bezet man. In de regel haast hij zich direct naar Schiphol als in zijn race de finishvlag is gevallen.

In de eerste helft van de zondagse race van de ADAC GT Masters 2015 had hij wel even tijd aangezien teammaat Nicky Catsburg de start voor zijn rekening nam. ,,Over tien minuten in onze garage’’, zei hij tijdens het slot van de gridwalk. Hij was makkelijk te ontwaren tussen het publiek dat langs de wachtende bolides schuifelde. Daar zorgde zijn lengte van  1.95 voor. En zijn opvallende blauwe wollen muts op zijn kortgeschoren schedel.

Met zijn raceoverall half opengeritst ging hij altijd in op verzoeken van fans om met hem op de foto te gaan. Zijn pretogen in de diep liggende  kassen en zijn oprechte lach toonden aan dat hij genoot van het opwindende sfeertje zo vlak voor de start.

Even later in de garage was zichtbaar dat de spanning langzaam in zijn lichaam gleed. Zijn lach ietsje minder intens. Zijn droge mond snakte naar slokjes water. Terwijl Catsburg zijn eerste rondjes maakte, deed Albert von Thurn und Taxis zijn verhaal. ,,Ik ben altijd al gek geweest van de autosport. Mijn oom had vroeger een aantal Porsches. Ik was er niet bij weg te slaan. Dit is mijn ding, wist ik toen al zeker.’’

Toen zijn vader in 1990 overleed, nam zijn moeder het beheer over van de vele familieondernemingen. Toen Albert 21 jaar werd, kwam deze verantwoordelijkheid op zijn bordje te liggen. Het beheren van het enorme familiekapitaal stond een carrière in de autosport niet in de weg. ,,Het enige dat mijn moeder wilde weten was of autoracen mijn absolute droom was. Toen zij daar van overtuigd was, liet ze mij mijn gang gaan.’’

Albert leerde het vak in de Lupo-cup. Als vaste rijder in de ADAC GT Masters heeft de in Italië wonende Duitser zijn einddoel bereikt. ,,Dit is mijn top. Ik heb al veel meer bereikt dan ik jaren geleden had durven hopen. Natuurlijk word ik nog elk jaar beter, maar in de GT voel ik mij thuis. En dan met name in de sprintraces. Een evenement als bijvoorbeeld de 24 uren van Le Mans trekt mij niet aan.’’

De mening van Albert Von Thurn und Taxis over het circuit van Zandvoort wijkt niet af van die van nagenoeg al zijn vakbroeders. ,,Fantastisch. Ik houd van dit circuit. Maar helaas houdt dit circuit niet van mij.’’ Tot de ADAC GT Masters van 2015 waren de resultaten op Zandvoort van de prins niet om over naar huis te schrijven.

,,Ik begin de baan eindelijk een beetje te leren kennen. Trainen in een simulator heeft met betrekking tot Zandvoort niet zoveel zin. De vele hoogteverschillen moet je voelen. Die kun je niet nabootsen. Ik zou hier met het team graag eens een paar dagen komen testen. Om de baan nog wat beter onder de knie te krijgen.’’

Na een uitstekende start van Nicky Catsburg, sleepte Albert er via knap verdedigend rijden een mooie derde plek uit. Het werd zelfs zilver na de tijdstraf die Jaap van Lagen in de andere Lamborghini van Reiter moest incasseren. Op het podium genoot Albert van de toejuichingen van het publiek. Nee, zijn moeder stond niet tussen de meute. ,,Dat wil ik niet’’, erkende Albert. ,,Dat leidt teveel af. Ik heb haar nooit hoeven zeggen dat ik haar er tijdens een race liever niet bij heb. Een moeder voelt dat haarfijn aan.’’

Hoe lang Prins Albert von Thurn und Taxis nog achter het stuurtje van zijn Lamborghini kruipt? ,,Tot het moment dat ik te maken krijg met een vrouw en met kinderen. Zolang ik single ben geniet ik van deze heerlijke verslaving.’’

Sponsors