flag NL
75 jaar Circuit Zandvoort

Circuit Zandvoort belangrijke basis

Gepubliceerd op 17 mei 2024

Zestien jaar geleden richtte Marc Schipper GP Elite op. Sinds de beginjaren werkt hij al samen met Circuit Zandvoort en ook als kind kwam hij hier geregeld. Samen met Marc blikken wij terug op zijn herinneringen aan het circuit en de groei die GP Elite, mede op Circuit Zandvoort, heeft doorgemaakt.

Vanaf kinds af aan is Marc Schipper al gek van autosport. Hij had een poster van een blauwe Subaru Impreza boven zijn bed hangen en keek vaak rally’s en races op tv. Maar ook het circuit was voor hem geen onbekend terrein. Schipper: ‘Vroeger ging ik een paar keer per jaar met mijn vader naar Zandvoort. Dan kochten we een kaartje voor de tribune, zodat we de pitstraat konden zien, en keken we bijvoorbeeld het DTCC. Ik denk dat dit al zo’n 25 jaar geleden is, dus dan praten we over 1998 tot 2002 dat ik daar vaak te vinden was. Dan stond je ’s ochtends op met een gevoel van: oh ik mag naar Zandvoort. Daar leefde ik de hele week al naartoe. Hiervoor keek ik als kleine jongen al vaak op tv naar bijvoorbeeld de DTM en het Wereld Rally Kampioenschap. Circuit Zandvoort was de dichtstbijzijnde plek waar ik naartoe kon om het live mee te maken. Dus dat was gaaf.’

Na zijn studie besloot Schipper in 2007 GP Elite op te richten. Het doel: rijders ultiem laten genieten van auto’s en autosport, en hun autosportdromen werkelijkheid maken. Net als dat hij vroeger droomde om ooit zelf in snelle auto’s op het circuit te rijden. Al snel kwam Circuit Zandvoort in de picture als locatie voor de evenementen van GP Elite. ‘Een halfjaar na de start van GP Elite organiseerde wij ons eerste evenement op Zandvoort. Dit was een trainingsdag voor een raceteam. Om de baankosten een beetje vriendelijk te houden vroegen we nog een paar van onze driftrijders of zij ook op het circuit wilden komen rijden. Dat was eigenlijk het ontstaan van onze trackday. Uiteindelijk hadden wij zo’n tien tot twaalf rijders bij elkaar. Het hele landschap van de trackdays was destijds anders. Er waren veel races en officiële testdagen. Trackday-organisaties waren er wel, maar niet echt high-end met weinig auto’s, veel professionele begeleiding en goede hospitality. In dat gat zijn wij uiteindelijk gesprongen en daarmee trek je de exclusieve autobezitter aan.’

Leuke toevoeging

Al snel begonnen de trainingen van GP Elite te groeien en werd de Autosportladder uitgebreid. Zandvoort bleek een perfecte locatie hiervoor. ‘Deze eerste trackday is uitgegroeid tot meerdere trackdays en trainingsdagen op Circuit Zandvoort. Voorheen deden wij op allerlei verschillende terreinen trainingen, zoals een rijvaardigheidstraining op Lelystad. Toen zijn we gaan kijken van hoe wij deze mensen meer het racegevoel konden geven op het circuit. Dit kon perfect op de paddock van Zandvoort, waar nu dezelfde rijvaardigheidsoefeningen gedaan worden, plus dat rijders even in groepjes het circuit op kunnen om alvast de lijnen te leren in een sessie van driekwartier. Dat is een hele leuke toevoeging om mensen te enthousiasmeren voor het circuit rijden. Op het oude circuit hebben wij ook een drifttraining georganiseerd voor zeer gevorderde drifters. Doordat de baan is aangepast, kunnen wij dit nu niet meer doen. Maar gelukkig is mede door deze aanpassingen de Formula 1 naar Zandvoort gekomen, wat super is. Zo rijdt ons raceteam tegenwoordig onder andere met de Porsche Supercup tijdens de Dutch Grand Prix op Zandvoort.’

In 2022 kwam GP Elite met een nieuwe concept op Circuit Zandvoort. Een rallytraining over het circuit, de service roads en paddock. ‘Wij zijn altijd op zoek naar gave nieuwe evenementen voor onze rijders. Hieruit is onze rallytraining op Zandvoort ontstaan. Een rallyproef op het circuit is heel fijn want je hebt een relatief veilige omgeving en je rijdt een compleet andere layout dan normaal op het circuit, met de escape roads en paddocks erbij. Dit is wat ze ook doen in sommige wedstrijden op bijvoorbeeld Spa en Monza. Wij vonden het heel gaaf om dit naar Nederland te brengen als training en tot nu toe is het een groot succes. Wij zijn dankbaar dat Circuit Zandvoort voor dit idee openstond. Het circuit is voor ons eigenlijk onze thuisbasis, waar wij het grootste deel van onze trainingen organiseren. Wij vinden het leuk om nieuwe producten te ontwikkelen, of dit nu een rijvaardigheidstraining is, een trackday, een testdag of races. Maar ook rallyactiviteiten en incentives doen wij hier graag. Circuit Zandvoort is hierin voor ons een soort onestopshop. Je kan zoveel dingen doen, er zijn veel mogelijkheden qua hospitality, ruimtes en paddocks. Van beginners tot gevorderden en bedrijven: voor iedereen kunnen wij hier wat organiseren. Daarom waarderen wij het partnership met Circuit Zandvoort zo enorm. Het is super dat wij al zestien jaar deel uitmaken van deze rijke geschiedenis en hier onze rijders mogen blij maken met gave evenementen.’

Herinneringen aan het circuit heeft Schipper genoeg. Voor GP Elite is het hoogtepunt nog erg vers in het geheugen. ‘We hebben hier heel veel mooie wedstrijden meegemaakt, met als hoogtepunt tijdens de Dutch Grand Prix de Supercup-race winnen voor de ogen van het thuispubliek.’ Maar ook persoonlijk kijkt Schipper terug op prachtige momenten. ‘Ik heb met veel gave auto’s op Zandvoort rondjes mogen rijden. Het is een prachtige baan en het blijft vet om daar met snelle straatauto’s, raceauto’s en rallyauto’s te rijden. En ik ben nog steeds heel trots dat Paul van Splunteren en Porsche Nederland ons de kans hebben gegeven namens hen de Porsche Track Experience-trainingen op te zetten. Hiervoor is Circuit Zandvoort een belangrijke uitvalsbasis. Maar uiteindelijk draaien de herinneringen vooral om de mensen. De successen zijn mooi, maar ik herinner mij vooral de mensen met wie je het samen doet. We hebben prachtige mensen bij GP Elite en ook bij het circuit werken prachtige mensen. Ze staan altijd klaar om er wat van te maken en dat is gewoon heel fijn. Wij hopen dit nog vele jaren samen te mogen doen.’

Partners van Circuit Zandvoort

Meer over onze partners