flag NL
75 jaar Circuit Zandvoort

Stichting DNRT over Circuit Zandvoort: 'De bakermat van onze activiteiten'

Gepubliceerd op 21 juni 2024

Met een historie die al meer dan een halve eeuw teruggaat, behoort de Stichting DNRT tot de oudste race-organisaties van ons land. De laatste jaren is DNRT zelfs verantwoordelijk voor het grootste deel van de autorensport op nationaal niveau, inclusief aansprekende evenementen met een rijke traditie. Daarbij zijn betaalbaarheid, toegankelijkheid en laagdrempeligheid belangrijke kenmerken om de autorensport voor zoveel mogelijk mensen bereikbaar te maken en te houden.

De basis voor wat via het Dutch National Racing Team uiteindelijk de Stichting DNRT in zijn huidige vorm werd, stamt uit de tweede helft van de jaren zestig. Onder de vlag van het Dutch National Team werden twee DAF’s ingezet tijdens de marathonrally Londen-Sydney. Vervolgens verplaatsten de activiteiten van het team zich naar de circuitsport, waarop het begrip racing aan de naam werd toegevoegd. Het DNRT was een feit. Er kwamen successen in de toerwagens, zowel nationaal als internationaal, tot aan de 24 Uur van Francorchamps aan toe, terwijl er ook in de Formula Ford onder DNRT-vlag geracet werd. Gijs van Lennep, de gebroeders Vermeulen en de gebroeders Frankenhout zijn slechts enkele voorbeelden van rijders die namens het DNRT in actie kwamen. In de jaren negentig werden de activiteiten minder. In 1999 en 2000 reden Dick Waaijenberg en Alexander van der Lof nog onder de vlag van DNRT in het toenmalige FIA Sportscar Championship, maar het accent verschoof zich meer en meer naar de organisatie van wedstrijden en raceklassen. 

Wat in 1995 voorzichtig begon met de Zomeravondcompetitie kreeg een vervolg met het Winter Endurance Kampioenschap en zo kwamen er steeds meer initiatieven onder auspiciën van de Stichting DNRT, met Huub Vermeulen en Ria Waterreus als de belangrijkste drijfveren. Vermeulen streefde ernaar zoveel mogelijk mensen de mogelijkheid te bieden om te racen, en dat met de meest uiteenlopende auto’s; van een goedkope Volvo 360 tot aan Porsches in diverse varianten.

Essentieel

Sinds twee jaar is Dennis Bus voorzitter van het stichtingsbestuur. ‘Al ruim twaalf jaar geleden vroegen Huub en Ria of ik wat assistentie kon verlenen op technisch gebied,’ vertelt hij. ‘Dat mondde uit in een bestuursfunctie en toen Huub twee jaar geleden met een mooi afscheid zijn actieve rol neerlegde, ben ik tot voorzitter benoemd.’ De samenwerking met Circuit Zandvoort noemt hij voor de Stichting DNRT essentieel: ‘Zandvoort is zonder enige twijfel de bakermat van onze activiteiten. We organiseren in de loop van het jaar ook evenementen op diverse andere circuits, zowel in Nederland als daarbuiten, maar Zandvoort is onlosmakelijk met DNRT verbonden en we voelen dan ook een nauwe betrokkenheid bij het circuit. Ik ken nog de verhalen van hoe Huub Vermeulen samen met Hans Ernst, destijds de circuitdirecteur, aan de keukentafel zat en de besprekingen binnen tien minuten afgerond waren en met een handdruk werden bekrachtigd.’

Tegenwoordig is het iets minder informeel, maar daarom niet minder constructief, zo benadrukt DNRTvoorzitter Bus: ‘Nu is Erik Weijers onze contactpersoon, die natuurlijk ook een autosportman in hart en nieren is. Het belang van DNRT als organisator van clubsportevenementen wordt bij het circuit ook absoluut onderkend. Wij vormen de schakel tussen trackdays en racecursussen enerzijds en de opstap naar hogere klassen als de Supercar Challenge of de Porsche Carrera Cup anderzijds. De erkenning daarvoor merken wij ook in de kalenderplanning. Natuurlijk bepaalt de Formula 1 in Zandvoort alles, daaromheen worden de diverse andere evenementen ingevuld, maar we ondervinden keer op keer dat het circuit er alles aan doet om DNRT een mooie kalender aan te bieden. Er is echt sprake van een waardevol en fijn contact, we werken samen in het belang van de sport.’

Doordat de samenwerking al zo lang bestaat, weten beide partijen precies wat ze nodig hebben en van elkaar kunnen verwachten. ‘Van een stroomplan, zodat deelnemers die met een camper of caravan komen ook een stroomaansluiting hebben, tot aan zaken als tijdwaarneming of ruimten die we bijvoorbeeld nodig hebben voor de technische keuringen,’ somt Bus op. ‘Dat gaat allemaal in goed overleg en speciale wensen worden doorgaans vlot en zonder gedoe ingevuld.’

Mooie erkenning

Toen het Dutch Power Pack als evenementenserie ophield te bestaan, kreeg DNRT vanuit het circuit de vraag om de organisatie van races in het Paasweekeinde over te nemen. ‘Dat was een mooie erkenning, want de Paasraces zijn van oudsher een populair evenement. Dat duurt tot op de dag van vandaag voort: dit jaar hadden we met Pasen zelfs een wachtlijst, omdat de klassen echt vol zaten. Inmiddels zijn daar voor ons ook de bij gekomen, ook een evenement met een rijke traditie’, aldus Bus.

‘Recentelijk is er sprake geweest van een mooie groei, met name als we kijken naar de endurance-evenementen, maar ook bijvoorbeeld in de Compact-klasse. Nu is het zaak om te stabiliseren, zodat we dit niveau kunnen vasthouden,’ stelt de DNRT-voorzitter. ‘Daarbij luisteren we ook heel goed naar wat deelnemers willen. Er is wat meer structuur ontstaan, bijvoorbeeld doordat elke Cup-klasse nu een eigen klassevertegenwoordiger heeft, die rechtstreeks het contact met het bestuur onderhoudt. Ook hebben we een digitaal inschrijfsysteem, wat voor meer efficiëntie zorgt. Natuurlijk proberen we ook de tarieven zo laag mogelijk te houden, maar ook wij worden op alle fronten geconfronteerd met stijgende kosten. Het risico dat we al organisatie nemen is ook best groot, maar we bieden bijvoorbeeld wel een vorm van vroegboekkorting, wat het voor deelnemers aantrekkelijk maakt en ons wat meer zekerheid geeft bij onze planning. Zo zijn en blijven we hard bezig in het belang van de sport die ons allemaal zo na aan het hart ligt.’

Partners van Circuit Zandvoort

Meer over onze partners