flag NL
Events

Interview met Robert van Overdijk: "Er zit zoveel in ons verhaal, daar kun je bijna een MBA-opleiding over schrijven"

Gepubliceerd op 30 november 2022

Thema’s als uit een jongensboek: het onmogelijke mogelijk maken, out-of-the-box creativiteit, steeds weer omdenken. Ze komen allemaal langs in het verhaal waarmee de Grand Prix weer op het iconische asfalt van CM.com Circuit Zandvoort terechtkwam. Het maakt de organisatie achter de Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix heel interessant, maar óók het circuit zelf als evenementenlocatie om zakelijke activiteiten te ontwikkelen. Robert van Overdijk, Algemeen directeur CM.com Circuit Zandvoort en Directeur Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix vertelt in geuren en kleuren over de afgelopen twee edities van dit mega-evenement en neemt ons mee in de toekomstplannen waarin vrijwel alles gericht is op het faciliteren van de zakelijke markt.

Dutch Grand Prix Lounge
A38 I6286

In het eerste weekend van september 2022 vond de tweede editie van de Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix plaats op CM.com Circuit Zandvoort. Robert: "Het was een compleet andere editie dan de eerste keer. Toen zaten we nog in coronatijd. We mochten maar tweederde van de bezoekers toelaten en het was het eerste grote evenement in Nederland na corona, daar vonden mensen wat van. Het was uiteindelijk een enorm succes waarin we denk ik op een aantal vlakken hebben kunnen laten zien wat een nieuwe benchmark zou kunnen zijn. Niet alleen voor Formule 1, maar ook voor de hele evenementenbranche."

350.000 bezoekers

"Dan denk je misschien dat de voorbereiding voor een tweede editie een walk
in the park gaat worden, maar de stap van 70.000 naar 105.000 bezoekers per
dag, is natuurlijk een megastap", aldus Robert. "Boven de 100.000 bezoekers
per dag en dat 3 dagen achter elkaar is nog nooit vertoond in Nederland. Een
aantal zaken hadden we in de eerste editie bovendien nog niet kunnen uitrollen." Hij doelt op het hele entertainmentstuk, maar ook het mobiliteitsplan
met de daaraan gekoppelde duurzaamheidsdoelstellingen, dat in de eerste
editie een groot succes bleek. Hoe pakt dat uit met 105.000 bezoekers per dag?

Robert: "Uiteindelijk denk ik dat we de eerste editie hebben weten te overtreffen. 350.000 bezoekers totaal, dat zijn natuurlijk bizarre aantallen. Maar we
hebben laten zien dat je ook met dit soort aantallen een soepel evenement
kunt organiseren. Als eventprofessional ben je vaak geneigd om alleen te
kijken naar wat er niet goed is gegaan, maar laten we vooral ook trots zijn op
die 95% die fantastisch is verlopen. Dat Max wint en de zon schijnt, dat is de
kers op de taart. Maar alles valt of staat bij de manier waarop je je evenement
organiseert samen met partners SportVibes en TIG Sports. Dat we met deze
toonaangevende sport- en evenementenbedrijven in Nederland zoiets unieks
neer kunnen zetten, daar ben ik het meest trots op!"

Start Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2022

Nieuwe standaard gezet

Niet alleen het ambitieuze mobiliteitsplan waardoor uiteindelijk 0% van
de reguliere bezoekers met de auto naar het evenement kwam, de manier
waarop 350.000 bezoekers in een stadje met slechts 17.000 inwoners logistiek
gemanaged werd, gooide wereldwijd hoge ogen. Ook het entertainmentconcept waarmee de Grand Prix een driedaags spektakel vol opzwepende shows
en grote artiesten werd, kon op grote internationale interesse rekenen. Robert:
"Door het zo aan te pakken, hebben we een nieuwe standaard gezet voor de
Grand Prix. Een groot deel van de Formule 1 kalender is dan ook komen kijken
hoe we dat in Nederland doen. Daar mag je als evenementenindustrie in
zijn algemeenheid ontzettend trots op zijn, want blijkbaar doen we het in
Nederland – niet alleen wij maar ook andere eventorganisers - net anders dan
anderen!"

"Organisatoren van F1 in Las Vegas, Zuid Afrika, Barcelona en Bahrein komen
deze kant op, omdat ze iets zien in ons evenement", gaat Robert verder.
"De een wil ons entertainmentstuk zien, de ander is geïnteresseerd in ons
mobiliteitsplan of de manier waarop we op de donderdag door verschillende
kennissessies een slimme koppeling maken tussen de zakelijke markt en dit
evenement. We moeten daarin wel nederig blijven. We hebben het al een keer
laten zien, maar we hebben het pás twee keer laten zien. Maar van de andere
kant vinden we het ook heel leuk om die kennis te delen. Een groter compliment kunnen wij niet krijgen."

A38 I6286

Aantrekkingskracht jaarrond

Het is interessant om te zien hoe het succes van de Dutch Grand Prix bijdraagt
aan de aantrekkingskracht van het circuit voor de zakelijke markt door het
jaar heen. "Met name de zakelijke markt ziet allemaal raakvlakken met wat
wij hier de afgelopen jaren gedaan hebben", vertelt Robert. "Er zit zoveel in ons
verhaal, daar kun je bijna een MBA-opleiding over schrijven", lacht hij. "Als je
bereid bent om jouw evenement net vanuit een andere invalshoek te benaderen, in een unieke setting op een toneel waarin de hele wereld meekijkt, dan
denk ik dat wij op dit moment de meest unieke evenementenlocatie zijn!’" Robert: "De plek is echt onderdeel van het succes. Er is geen enkel circuit ter
wereld en geen enkele evenementenlocatie in Nederland die op zo’n mooie
plek ligt. Met schitterende natuur om je heen, 200 meter van zee, een historische stad als Haarlem op fietsafstand, een directe treinverbinding waarmee je in 23 minuten van Amsterdam in Zandvoort bent."

Focus op de zakelijke markt

De toekomstplannen haken volledig in op dit verhaal. "We zijn een circuit en
blijven een circuit. Ons DNA is de F1, de autosport is wat ons verhaal maakt.
En dat klinkt gek: daar richten we ons niet op. Dat is nu eenmaal wie we zijn.
Als mensen willen racen in Nederland dan komen ze automatisch bij ons
terecht. De toekomst is gericht op het zijn van een veel bredere evenementenlocatie, waarbij die zakelijke markt echt de hoofdrol speelt."

Robert: "We hebben op CM.com Circuit Zandvoort slim gebruik gemaakt van
al bestaande iconische gebouwen – die sluiten volledig aan bij de wensen van
de zakelijke markt. Passend bij de duurzaamheidsgedachte hebben we in het
hart van het circuit Bloomingdale neergezet, de oude strandtent die 10 jaar op
het Bloemendaalse strand heeft gestaan. Vanuit de Volvo Ocean Race hebben we een mooie hospitalityruimte en we hebben net de Founders Lounge toegevoegd, die oorspronkelijk ontworpen is voor de Floriade en hier nieuw is neergezet. Allemaal een verrijking van het circuit doordat we deze ruimtes jaarrond kunnen inzetten."

Ook het vastgoed dat de komende jaren gebouwd gaat worden, gaat een
faciliterende rol voor de zakelijke markt spelen. Robert: "Bernies Beach ontwikkelen we tot een schitterend boetiekhotel waar ook de zakelijke markt een rol
gaat krijgen en we gaan gebouwen neerzetten waar we congresfaciliteiten
toevoegen. Dus alles gericht op die zakelijke markt."

Meer dan 100 000 blije fans per dag

Intrinsieke motivatie: things that matter

Deze zakelijke pijler is niet alleen businesswise gedacht, legt Robert uit. "We
hebben de intrinsieke motivatie om ons te richten op things that matter. We
weten dat we in een uniek en kwetsbaar gebied zitten. We hebben helemaal
niet de behoefte om 365 dagen per jaar rondjes te rijden op asfalt. We willen
in de huidige tijdsgeest meegaan met het duurzaamheidverhaal en ik vind
ook dat we ons bedrijf daarop moeten inrichten. We zijn dus heel ambitieus."
De groenste Grand Prix op de kalender, volop aandacht voor waste management, een eigen energievoorziening, op CM.com Circuit Zandvoort willen ze de komende jaren alleen maar dingen doen die impact hebben. Robert: "We zullen altijd een circuit blijven, maar we creëren businesspijlers rondom dat DNA. Niet alleen om voorbereid te zijn op de toekomst, maar ook omdat we dat zelf belangrijk vinden."

"Ik ben er ontzettend trots op dat er in Nederland meer mogelijk is dan we op
voorhand denken. Jullie zeggen dat het niet kan? Laten we eens kijken hoe het
wél kan. Dat tekent de ondernemersgeest en evenementenspirit in Nederland,
maar het blijft wel een proces waarbij je heel veel tegen de stroom in moet
zwemmen!"

Bron: Mahlee Plekker, Events Magazine - November 2022

Partners van Circuit Zandvoort

Meer over onze partners