Porsche Nederland Porsche Nederland

nieuws

up-to-speed blijven?
Essay Produkties
Update werkzaamheden – week 4
De werkzaamheden op Circuit Zandvoort zijn nog steeds in volle gang. Een kijkje achter de schermen bij de werkzaamheden en veranderingen in week 4.
Lees meer!
Essay Produkties
2020 wordt een legendarisch jaar op Circuit Zandvoort
Circuit Zandvoort presenteert een ijzersterke kalender voor 2020, waarbij alle fans van spannende autosport volop kunnen genieten. Het jaarprogramma biedt daarnaast een mooie selectie van familie-activiteiten en is er aandacht voor entertainment en lifestyle.
Lees meer!
Speedpictures.nl
Verslag Media Update op Circuit Zandvoort
Op vrijdag 17 januari werd een grote groep mediavertegenwoordigers op de hoogte gebracht van de ontwikkelingen rondom de Dutch Grand Prix en de verbouwing van Circuit Zandvoort. Voordat de media buiten een kijkje gingen nemen, werden zij eerst van een update voorzien door Robert van Overdijk (Directeur Dutch Grand Prix en directeur Circuit Zandvoort), Imre van Leeuwen (Directeur Dutch Grand Prix) en Jan Lammers (Sportief Directeur Dutch Grand Prix).
Lees meer!
F1 RaceFan Finish 2019
Begin december werd 26e uitgave van RaceFan F1 ‘Finish’ gelanceerd. Het bekende naslagwerk waarin autosportfans de 21 Formule 1 races van 2019 in woord en beeld nog eens kunnen herbeleven. Extra in de spotlights staat de Nederlandse top coureur Max Verstappen wiens quotes per race in een speciaal hoofdstuk zijn opgenomen. Met plezier stelden de makers pagina’s samen over andere belangrijke nationale en internationale race- en rallyseries en niemand minder dan FIA Formule 2 kampioen 2019 Nyck de Vries schreef het voorwoord. RaceFan F1 ‘Finish’ 2019 Vanaf 12 december verkrijgbaar in geselecteerde shops van bekende boek/tijdschriftzaken 136 pagina’s, glossy uitvoering Prijs 9,95 euro
Lees meer!
Essay Produkties tunnel1
Ingrijpende werkzaamheden tillen Circuit Zandvoort naar wereldniveau
Het WK-seizoen in de Formule 1 is nu officieel ten einde, maar op Circuit Zandvoort gonst het juist van de activiteiten om de komst van diezelfde Formule 1 mogelijk te maken. Zo’n vijf maanden voordat de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix (1-3 mei 2020) realiteit wordt, zijn er op de nationale Nederlandse autosportaccommodatie al belangrijke stappen gezet. Dat werd duidelijk tijdens een bijeenkomst, waarin vertegenwoordigers van nationale en internationale media over de stand van zaken werden geïnformeerd. Op en rond het circuit rijden graafmachines, zandtransportauto’s, walsen en ander rollend materiaal af en aan. Op meerdere plaatsen tegelijk zijn mensen van gespecialiseerde ondernemingen, aangevoerd door VolkerWessels als officieel evenementpartner, druk bezig om de benodigde werkzaamheden volgens plan uit te voeren. Zo worden er tunnels onder de baan aangelegd, wordt het rennerskwartier geëgaliseerd en uitgebreid, wordt op een aantal punten het baantracé gewijzigd, worden de grindbakken aangepast en, ongetwijfeld het meest spectaculaire aspect, worden twee bochten ingrijpend gereconstrueerd en voorzien van een helling, waardoor er sprake is van heuse kombochten – een uniek element in de Formule 1.
Lees meer!
Rob Blank
Verslag Zandvoort 500
JW RACESERVICE PORSCHE PAKT ZEGE BIJ ZANDVOORT 500 OP CIRCUIT ZANDVOORT De Zandvoort 500, de openingsrace van het Winter Endurance Kampioenschap 2019-2020, is gewonnen door Porsche-rijders Huub van Eijndhoven, Bart van Eijndhoven en Jaap van Lagen, namens het team JW Raceservice. De endurance race was tevens de laatste wedstrijd op de huidige layout van Circuit Zandvoort en kreeg daarmee de subtitel “One Last Time”. De seizoensfinale van het Winter Endurance Kampioenschap zal op 7 maart op het vernieuwde circuit van Zandvoort verreden worden. De dag startte met de kwalificatietraining op een opdrogend circuit, waarbij Equipe Verschuur met de snelle Renault RS01 van Erik van Loon en Harrie Kolen de snelste tijd klokte. Een sterke prestatie, want het duo was een seconde sneller dan de als tweede geklasseerde equipe van Intrax Racing met Henk Thuis en Pim van Riet (Pumaxs GT). De snelste tijd in Divisie II werd genoteerd door Team GP Elite-rijders Larry ten Voorde en Dick Burger (Porsche Cayman GT4). In Divisie III klokten Jan Schouten en Ton Vink de beste tijd met hun BMW 320D, terwijl in Divisie IV Roel en Maarten van Dijk de snelste ronde noteerden.
Lees meer!
Essay Produkties
Beperkte toegang tot Circuit Zandvoort
In verband met voorbereidende werkzaamheden is het helaas niet mogelijk om vrij toegankelijk het terrein van Circuit Zandvoort te betreden vanaf 1 oktober 2019, m.u.v. publieksevenementen. Deelnemers van activiteiten op Circuit Zandvoort, alsmede genodigden voor presentaties en andere business-events, kunnen wel het terrein betreden. Vanaf 4 november 2019 is Circuit Zandvoort gesloten voor publiek en is het terrein vanwege werkzaamheden alleen toegankelijk voor bezoekers met een geldige invitatie of met een geldige bezoekerscode.
Lees meer!
In memoriam – Dirk Buwalda (1945-2019)
Zondag 6 oktober overleed Dirk Buwalda, de jarenlange perschef van Circuit Zandvoort, op 74-jarige leeftijd aan de gevolgen van een verkeersongeval. Dirk Buwalda zette eind jaren zestig zijn eerste schreden in de autosport als navigator in de rallysport. Hierin behaalde hij vele successen en ontwikkelde ook een cursus voor aspirant-bijrijders, die dankzij hem de fijne kneepjes van het vak leerden, niet zelden tijdens winterse weekeinden op uitdagende rijwegen in de Ardennen. Buwalda groeide op in Haarlem, maar was er al op jeugdige leeftijd na een fietstocht naar Zandvoort van overtuigd dat hij daar later wilde wonen. Dat gebeurde begin jaren zeventig, en uiteraard lag de stap naar het circuit voor de hand. Hij werd er actief als perschef, ook tijdens de jaarlijkse Formule 1-Grands Prix op het Zandvoortse circuit, en stond de toenmalige circuitdirecties bij tijdens de vaak moeilijke strijd voor het behoud van het circuit. Na de voorlopig laatste Formule 1-Grand Prix op Zandvoort vond Buwalda een nieuwe uitdaging in zijn werk als PR-manager voor het sigarettenmerk Camel. Zo stond hij aan de wieg van de Camel Trophy, een offroad-avontuur dat deelnemers uit vele landen trok en wereldwijd voor veel publiciteit zorgde. Begin jaren negentig, toen de nationale autorensport in Nederland een succesvolle periode doormaakte, keerde hij terug naar het circuit in zijn oude functie als perschef. Met zijn enorme kennis over de historie van de autosport in het algemeen en het circuit in het bijzonder werkte hij mee aan diverse boekpublicaties. Ook recentelijk was hij weer met een boekproject bezig. In 2006 nam ‘Bu’, zoals hij bij zijn vele vrienden in de autosport bekend stond, afscheid van het circuit. Hij verhuisde naar Bali, waar hij een aantal jaren woonde, gevolgd door een periode op Tenerife. Maar uiteindelijk lag zijn hart toch in Zandvoort, waar het circuit is, waar zijn dochter woonde en waar hij zoveel herinneringen had. Zo keerde hij enkele jaren geleden weer naar zijn vertrouwde omgeving terug. Onlangs nog was hij bij de Historic Grand Prix op Zandvoort, waar hij met vele bekenden herinneringen ophaalde. Met Dirk Buwalda verliest de Nederlandse autosport in het algemeen en Circuit Zandvoort in het bijzonder een markante persoonlijkheid. In zijn functie als perschef stond hij graag klaar om journalisten het werk zo aangenaam mogelijk te maken en als ras-communicator kwam hij ook vaak met creatieve ideeën. Dirk Buwalda laat een dochter en twee kleinkinderen na. Directie en medewerkers van Circuit Zandvoort denken met dank en waardering terug aan een fijne, betrokken collega en wensen zijn nabestaanden alle sterkte toe.
Lees meer!
Nieuwe uitgave RaceFan F1 pitstop
De nieuwe midseason uitgave RaceFan F1 ‘Pitstop’ is een fototrip geworden die je op spannende wijze door de tien Grand Prix’ van 2019 leidt. In een hoofdrol uiteraard Max Verstappen. Zo ook halen de makers een aantal andere belangrijke race-series in je herinnering terug. O.a. de 24H Le Mans waarin heel wat Nederlanders van start gingen. De makers spraken met het snelle trio Bleekemolen, kijken naar de ambitieuze Tom Coronel én verheugen zich op de komende Historic Grand Prix op Circuit Zandvoort.   RaceFan F1 ‘Pitstop’ 2019 Glossy uitgevoerde midseason editie Vanaf vrijdag 26 juli in de boek-/tijdschriftshops Prijs 6,95 euro
Lees meer!
In memoriam – Hans Ernst (1947-2019)
Met diepe droefheid hebben we op Circuit Zandvoort kennis genomen van het overlijden van Hans Ernst. Als directeur-eigenaar van het circuit was hij meer dan 25 jaar lang de stuwende kracht achter de Nederlandse autorensportaccommodatie. Met zijn inzicht, daadkracht en durf als ondernemer wist hij het circuit veilig door moeilijke omstandigheden te loodsen en door strategische beslissingen, gedragen door een lange-termijnvisie, de toekomst van de accommodatie zowel in sportieve als in bedrijfseconomische zin veilig te stellen. Als oud-coureur, in de toerwagens en de Sports 2000-klasse, kende Hans Ernst het circuit in Zandvoort al tientallen jaren. In het dagelijks leven was hij eigenaar van een aantal optiekzaken, maar vanuit de NAV vervulde hij ook de rol van bestuurslid in de toenmalige stichting die het circuit beheerde. Toen in 1988 de positie van circuitdirecteur vacant werd, nam Ernst deze functie over, aanvankelijk op tijdelijke basis, maar al snel permanent. Door de gedeeltelijke verkoop van het circuitterrein door de gemeente voor de aanleg van het naastgelegen bungalowpark was de toekomst van het circuit – niet voor de eerste maal – ernstig in gevaar. Met de aanleg van een verkort interimcircuit, medio 1989, werd dit gevaar afgewend en bleef de accommodatie voor de Nederlandse autorensport behouden. Hans Ernst toonde zijn voortvarendheid door samen met een team van medewerkers en enkele industriepartners in 1990 de ‘Marlboro Masters of Formula 3’ in het leven te roepen, teneinde Zandvoort ook internationaal weer op de kaart te zetten. De ‘Masters’ groeiden uit tot het toonaangevende Formule 3-evenment van Europa en beleefde in totaal 25 edities. Uiteindelijk lukte het Hans Ernst en zijn team, de felbegeerde A-status te verkrijgen, waarmee de toekomst van het circuit voor lange termijn gegarandeerd was. Niet in de laatste plaats door ondersteuning en actieve betrokkenheid van tal van importeurs en grote sponsors beleefde de Nederlandse autorensport in de jaren negentig een succesvolle periode. Hans Ernst verwierf successievelijk een meerderheidsbelang in het circuit.
Lees meer!
Contact